Biologi
Nedarving af øjenfarve
Hejsa jeg har om nedarving af øjenfarve i biologi på stx men har lidt problemer med de første to spørgsmål så jeg tænkte på om nogle kunne hjælpe mig med at komme i gang sætter alt information ind nedenunder:
Billedet med skemaet er vedhæftet med!!
Men fremgangsmåden lyder:
Materiale
To ens mønter.
Krone = b (blå øjenfarve)
Plat = B (brun øjenfarve)
Fremgangsmåde
Kast mønterne op i luften og noter deres genotyper.
Hvert udfald kan betragtes som en søskendeflok på 10 børn (dvs. udfald nr. 1 har 10 børn og det samme har nr. 2, 3 osv). Det betyder at mønterne skal kastes 10 gange ved hvert udfald.
Aflæs resultatet og noter det i skemaet. Gentag forsøget 10 gange– da der er 10 søskendeflokke i alt. Det betyder også at når I er færdig skal I have kastet mønterne 10 x 10 gange.
OBS! Sammensætningen Bb og bB giver samme resultat og skrives altid Bb.
Disse tal er på det vedhæftede billede
Så lyder de spørgsmål jeg er usikker på for man skal også komme med noget teori på sine svar!
1. Hvad var det mindste og største antal blå-øjnet i en søskendeflok? Hvad med brun-øjet?
2. Hvad er summen af alle med henholdsvis brun og blå øjenfarve? Hvor mange flere brunøjnede end blåøjede var der i alt?
Håber der er nogen der kan/vil hjælpe hurtigst mulig
Mvh Amalie
Svar #1
05. maj 2014 af OnceUponATime (Slettet)
Du har svaret korrekt på opgave 1. Du mangler bare at svare på det samme ved de brunøjede.
I opgave 2 lægger du alle brunøjede sammen og blå-øjede, og bestem forholdet.
Du kan nok ikke lave en teori på hvilken "familie" havde hhv mindst eller flest blå-øjnede i en søskendeflok idet, det er op til tilfældighederne.
I opgave 2 kunne du dog, skrive lidt teori på forholdet mellem de blåøjede og brunøjede. Hvorfor er antallet af brunøjede større? Noget med dominans?
Håber det hjalp lidt af vejen :)
Skriv et svar til: Nedarving af øjenfarve
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.