Biologi

Blodtype, genotyper og kydsningskema

07. maj 2014 af StanK (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg er i gang med at skrive en rapport om blodtype bestemmelse. Vi har fortaget nogle blod test i skolen hvor at både feltet anti-A og anti-B aggulerede, derfor går jeg ud fra jeg er AB. Jeg skal skrive i min rapport hvilke mulige genotyper jeg kan have samt et krydsningskema for hvilke genotyper mine forældre kan have, inden for AB0 og rheus systemet. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal bære mig ad med dette håber jeg kan få noget hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2014 af Hydroxy (Slettet)

En blodtype er bestemt ud for 2 alleler. Da din blodtype er AB kan du regne ud hvilke mulige blodtyper dine forældre kan have.

Der findes 3 alleler: IIB I0

Sammensætningen af alleler for blodtype AB er IAIB.

Blodype A kan have sammensætningen IAIA og IAI0, det samme gælder for blodtype B.

Jeg ved ikke om du kender dine forældres genotyper, men ellers kan du jo lave de forskellige muligheder der er. Da du har blodtypen AB kan du konkludere at ingen af dine foældre har blodtypen 0 fordi at din blodtype er en sammensætning af dine forældres alleler. Du skal altsp have fået et A fra den ene og et B fra den anden.

Ex. 

        IA            I0

IB      IAIB        IBI0

I0      IAI0      I0I0

Så må du lave krydsningsskemaer for resten af de muligheder er er for dine forældre. Altså A0, A0, BB, AA, AB, AB,


Skriv et svar til: Blodtype, genotyper og kydsningskema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.