Samfundsfag
Globaliseringens konsekvenser for unge
Hej, jeg er ved at skrive en diskussion om hvilke muligheder og trusler det globale arbejdsmarked medfører for danske unge. Men jeg har total skriveblokade, så jeg ville være meget taknemmelig, hvis der var nogen der kunne hjælpe mig lidt igang med nogle ideer til hvad jeg kan skrive om, evt. nogle artikler.
På forhånd tak!
Svar #1
09. maj 2014 af 123434 (Slettet)
Håber dette kan hjælpe dig
I de seneste par år er "lavteknologiske jobs" flyttet ud af Danmark. Den engang så store tekstilindustri i Danmark er blevet flyttet til Asien, hvor lønningerne er lavere. Meget af dansk fabriksproduktion er også blevet outsourcet dvs. at produktionen er blevet flyttet til udlandet, hvor lønningerne og produktionsomkostningerne er billigere. I Danmark har vi derfor ikke brug for så mange ufaglærte jobs, da nogle af disse jobs f.eks. fabriksarbejde forsvinder. Flere unge skal have en ungdomsuddannelse, så de kan arbejde med viden og innovation, som er det eneste Danmark kan konkurrere på.
VK-regeringen fremsatte i 2005 en målsætning om, at Danmark skulle et førende videnssamfund og god til iværksætteri.
Indsatsområdene var verdens bedste folkeskole, alle unge skulle have en ungdomsuddannelse enten gymnasiel eller erhvervsfaglig, danske universiteter skulle være blandt verdens bedste osv.
Globalisering har medført, at danske unge må uddanne sig bedre, flere unge skal derfor have en ungdomsuddanelse og videregående uddannelse. Vores velfærdsstat er dyr og derfor har vi et højt skattetryk. Det høje skattetryk gør også lønnen dyrere. Derfor outsources f.eks. fabriksarbejde til lande, hvor lønnen er billigere end i Danmark. Producenterne kan derfor gør varen billigere og sælge til en billigere pris. Dermed får forbrugeren en billigere varer, og virksomheden bliver mere konkurrencedygtig. Fremtiden i Danmark er vidensarbejde, vi kan konkurrere på f.eks. medicinalområdet og design osv. Her kræves det særlige kvalifikationer og viden. Vores høje lønninger gør, at vi f.eks. ikke kan konkurrere på fabriksarbejde og tekstilproduktion. Dermed vil nogle af disse jobs forsvinde ud af Danmark, og der bliver mindre brug for ufaglært arbejdskraft.
Skriv et svar til: Globaliseringens konsekvenser for unge
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.