Matematik

hjælp

10. maj 2014 af louisehanseen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle

jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med følgende opgave:

I 1994 blev der i Danmark produceret 11.105.000 ton affald. I 2004 var tallet steget til 13.359.000 ton affald. Og tallet er steget yderligere frem til i dag.”

I det følgende antages det, at udviklingen i affaldsproduktionen i Danmark vokser eksponentielt i perioden 1994-2004.

a)  Vis, at den gennemsnitlige årlige procentvise stigning i affaldsproduktionen i Danmark i perioden 1994-2004 var 1,865% .

Jeg har set noget forskelligt på nettet, dog forstår jeg ikke deres formler for i min klasse er jeg vant til at bruge disse to formler i eksponentielregning: 1+R= a^k

Mange hilsner

Mie

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2014 af peter lind

Den formel du skal bruge er den generelle formel for eksponentiel vækst også kaldet kapitalformlen. Den lyder:

K = K0(1+r)n

Her er K0 i dette tilfælde 11.105.000 ton, r er den årlige procentvis stigning, n antal år efter 1994

Indsætter du data for år 2004 for du en ligning til bestemmelse af r. Da resultatet er givet kan du også bare sætte det ind i formlen og vise at resultatet er affaldsmængden i 2004

Skriv et svar til: hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.