Matematik

Rentesregning - Formler

12. maj 2014 af lezk (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej SP!
Jeg er helt forvirret omkring alle de forskellige formler der findes inden for rentesregning. Jeg ved virkelig ikke hvilke formler jeg skal bruge til at besvare disse 3 punkter:
 

Søren Jensen startede en opsparing til en ny bil den 31/5 – 2012. Han indsatte 2.500 kr. i banken den sidste dag i hver måned, første gang d. 31/5-2012. Renten var 3 % p.a. Den 30/4 – 2014 vil Søren købe en ny Fiat 500 til kr.150.000. Det er uden betydning om der er 30 eller 31dage i månederne.

- Hvor meget har Søren opsparet den 30/4 2014, hvor han også har indsat 2.500 kr. for sidste gang?

- Søren kan låne det beløb han mangler for at kunne købe bilen. Hvor stort et lån skal Søren optage?

- Hvor stor en månedlig ydelse skal Søren betale på sit annuitetslån, når løbetiden er 6 år og der er en fast rente på 6 % p.a. på lånet?

På forhånd tak! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2014 af MPSG (Slettet)

Hej Lezk,

Lad mig se om jeg kan hjælpe dig denne gang også ;)

1. Her kan du bruge annuitetsregning - du har renten, startbeløbet,  antallet af terminer og den faste opsparing hver måned.

Du skal dog lægge mærke til at han indbetaler hver måned, mens renten er årlig - for at kunne bruge den normale annutitesformel skal du lave renten om til per måned:

rny= (1+r)1/i-1 , hvor i er terminer per rentetilskrivning (fra år til måned er i=12).

https://www.studieportalen.dk/kompendier/matematik/formelsamling/annuitetsregning/annuitetsopsparing

2. Blien koster 150.000 og når du ved svaret på 1) er det 150.000 - x .

3. Præcis samme som 1), brug annutitetsregning til at bestemme den faste indbetaling. Denne gang med lån.

https://www.studieportalen.dk/kompendier/matematik/formelsamling/annuitetsregning/annuitetslaan

Håber at det hjælper :)


Svar #2
13. maj 2014 af lezk (Slettet)

Hej igen MPSG ;)

Jeg siger igen tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Rentesregning - Formler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.