Biologi

Blodtype - hjælp!

15. maj 2014 af Koplop (Slettet) - Niveau: C-niveau

Sidder her med mit Eldonkort og har fundet ud af at jeg har blodtype B-. Skal nu finde ud af hvad mine forældre har, men er usikker på hvordan. Har prøvet at ræsonnere mig frem, men det går ikke rigtigt. Jeg ved at min mor har blodtype O-, men ved ikke hvad min far har.

Nogen hjælp?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2014 af Sigøjnerblod (Slettet)

ABO:

Hvis du er B, har du enten genotypen I^b I^b eller I^b i. Hvis din mor er O, har hun genotypen ii, dvs. at du skal have modtaget et "b" fra din far, som så enten er I^b I^b eller I^b I. 
Du har således genotypen I^b i, som er heterogen.

Rhesus:
Du er - , og har derfor genotypen dd. Det har din mor også. Din far må således have genotypen Dd, da +/D er dominerende.


Svar #2
15. maj 2014 af Koplop (Slettet)

Okay, tak for det.

Men hvordan kan du vide at min far er I^b I^b eller I^b I, og ikke AB? Den har jo også et B?...


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2014 af Sigøjnerblod (Slettet)

Det har du ret i. Din far kan også være AB.

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. maj 2014 af NathalieWi (Slettet)

I min opgave har jeg lavet lidt alla det samme, der er et lille skema over de forskellige blodtyper mine forældre har og hvilke muligheder det giver mig, man kunne evt. lave den omvendt. Skemaet er under hypotese :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. maj 2014 af NathalieWi (Slettet)

I min opgave har jeg lavet lidt alla det samme, der er et lille skema over de forskellige blodtyper mine forældre har og hvilke muligheder det giver mig, man kunne evt. lave den omvendt. Skemaet er under hypotese :)


Skriv et svar til: Blodtype - hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.