Matematik

Integralregning

20. maj 2014 af Mathnerdsx (Slettet) - Niveau: B-niveau

Den viste pæreform er sammensat af funktionen f(x)=-x^2+3 og cirklen x^2+y^2 = 4

bestem arealet af figuren..

Hej studieportalen, i denne opgave er jeg kommet i vanskeligheder jeg har gjort følgende

cirklen funktion lyder : g(x) = kvadratroden af (4-x^2)

så siger jeg f(x) = g(x) og jeg får de to skæringspunkter, derfra kan jeg ikke finde ud af interegere, da arealet bliver minus

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hvorfor bliver arealet negativt? Du skal integrere |f(x) - g(x)| .

Brugbart svar (0)

Svar #2

Egentlig er der vel fire skæringspunkter, så arealbestemmelsen er en smule mere kompliceret.

Svar #3
20. maj 2014 af Mathnerdsx (Slettet)

Hvordan gør jeg o.O?

Svar #4

4 skæringspunkter, jeg skal regne arealet af hele figuren :) 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Prøv at formulere hele opgaven. Parabelen skærer cirklen i fire forskellige punkter. Er pæreformen den punktmængde, der begrænses af både parabelen og cirklen?

Svar #6

http://peecee.dk/uploads/052014/xx_big_thumb.JPG sådan her ser figuren ud, skal beregne hele arealet, ahh, ved hvad du mener med 4 skæringspunkter nu :) 

Brugbart svar (0)

Svar #7

Prøv at lave det som et link http://peecee.dk/uploads/052014/xx_big_thumb.JPG .

Brugbart svar (0)

Svar #8

Det, du har markeret som området ABC ligner da ikke en pære. Men for det område skal man så benytte de to x-værdier, der ligger tættest på 0. Figuren er symmetrisk omkring y-aksen.

Svar #9

Prøv at lave det som et link http://peecee.dk/uploads/052014/xx_big_thumb.JPG .

Det gik da meget godt, men nu er den visuel :p - har du nogle idéer?

(ps jeg har idéer men det indgår jeg laver en korde, burde være en nemmere løsning

Svar #10

Det, du har markeret som området ABC ligner da ikke en pære. Men for det område skal man så benytte de to x-værdier, der ligger tættest på 0. Figuren er symmetrisk omkring y-aksen.

Opgaven siger det er en pæreformet figur. :P 

Brugbart svar (0)

Svar #11

Beregn de to rødder -x0 og x0 tættest ved 0 og beregn så

A = -x0x0 (f(x) - g(x)) dx = 2 · 0x0 (f(x) - g(x)) dx

med f(x) og g(x) defineret som i #0.

Svar #12

Beregn de to rødder -x0 og x0 tættest ved 0 og beregn så

A = -x0x0 (f(x) - g(x)) dx = 2 · 0x0 (f(x) - g(x)) dx

med f(x) og g(x) defineret som i #0.

Ja, men cirklen går jo i minus, derfor medregner den også det? :) 

Brugbart svar (0)

Svar #13

Der er ingen grund til at gentage hele svaret fra en tidligere tråd. Henvis blot til svaret med #n .

Jeg forstår ikke, hvad du mener med at cirklen går i minus. Man bestemmer arealet mellem de to funktioners grafer.

Svar #14

Okay, der er noget af arealet af cirklensfunktion der ligger under x-aksen, ved at gøre det du skrev, vil jeg da medregne det også?

Svar #15

Og desuden beder opgaven os om at finde arealet af hele figuren :P 

Brugbart svar (0)

Svar #16

Så start med at definere, hvad der menes med hele figuren. Ovenfor har du antydet, at det er punktmængden ABC på din figur. Hvis det ikke er den søgte mængde, så forklar i stedet, hvad der skal beregnes arealet af.

Funktionen g(x) som du har defineret den ovenfor, beskriver jo kun den halve cirkel, nemlig den del, der ligger på eller over x-aksen.

Svar #17

Nej, g(x) beskriver hele funktionen, sålænge den overholder -2≤x≤2, kan man da lave en funktion der kun gælder for halvdelen, og hvis ja, hvordan lyder den så d: ?

Brugbart svar (0)

Svar #18

Nej. Funktionen g(x) = √(4 - x2) , -2 ≤ x ≤ 2 beskriver kun den halvcirkel, der ligger på eller over x-aksen.

Svar #19

#18 tak fordi du spottede min fejl, taktak :D

Svar #20

Faktisk, er det stadig forkert, hvis man tegner det på graf, kan man se der kommer noget overskud med fra cirklen

Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.