Matematik
Chancetræ
Har en opgave hvor jeg skal udregne chance vha chancetræ.
3 børn skal trække lod om opvasken i 3 dage.
Hvor stor er chancen for at den ene slet ikke kommer til at vaske op?
Vh
Svar #1
22. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Hvis man antager, at der er tale om en fair lodtrækning og at 1 barn skal klare opvasken alene på en given dag, er chancen så (2/3) for at et barn undgår opvasken en bestemt dag. Det skal så hænde hver dag i de 3 dage, så chancen for at undgå opvask i alle 3 dage er
p = (2/3)3
Svar #3
22. maj 2014 af 123434 (Slettet)
Hej Har en opgave hvor jeg skal udregne chance vha chancetræ. 3 børn skal trække lod om opvasken i 3 dage. Hvor stor er chancen for at den ene slet ikke kommer til at vaske op? Vh
Der er en person, som skal vaske op. De to andre kan slappe af imens. Chancen for at man i først gang bliver valgt er 1/3, så chancen for ikke at blive valgt er 2/3. Der trækkes lod 3 gange.
(2/3)3=29,63%
Svar #4
22. maj 2014 af SuneChr
# 3
3. linje: Der er sikkert tre, som ikke kan slappe af. Dén, der vasker op den første dag, kan meget vel igen blive udtrukket den følgende dag, og uheldigvis også den sidste dag.
Man må så håbe, at børnene er opdraget til, at det er en leg at vaske op og ikke en straf.
Svar #5
22. maj 2014 af Mutter (Slettet)
Tak for svar og gode billeder billeder :)
kan man så sige at chancen for et enkelt barn skal vaske op en enkelt gang er : 2/3 x 2/3 X 1/3 ?
Svar #7
22. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Chancen er 3 gange så stor som dit forslag. Du har beregnet chancen for at det enkelte barn vasker op den 3. dag, men slipper fri den 1. og 2. dag.
Svar #8
22. maj 2014 af PeterValberg
Jeg har "lånt" Sune's tegning fra #2 og overstreget de udfald, der
opfylder, at én af børnene (A) kun vasker én dag.
Det er tilfældet i 12 ud af de 27 mulige udfald.

Svar #9
28. maj 2018 af Mathiasmck (Slettet)
Andersen11
jeg sidder med problemet af om det gælder hvis man ganger relsultatet med 3 er det så mugligheden for helt at slippe for at vaske op når det gælder en af børne altså
(2/3)x(2/3)x(1/3)=14.81x3 =44.43
Svar #10
28. maj 2018 af PeterValberg
Jeg har indtegnet de mulige udfald, hvor fx barn A ikke kommer til at vaske op.
Dertil er sandsynligheden således 8/27

PS.: Andersen11 har ikke være aktiv på Studieportalen i et stykke tid.
Skriv et svar til: Chancetræ
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.