Biologi

Livsstilssygdomme

23. maj 2014 af nitanordberg (Slettet) - Niveau: C-niveau

Har en tværfaglig opgave, som jeg skal op i til eksamen på tirsdag. 

- skal skrive om livsstilssygdomme, og har kun skrevet hvad der kan ske ved personer, som er for overvægtige, men min lærer vil også have med hvilke livsstilssygdomme man kan have som undervægtig. nogen der kan hjælpe lidt? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)

Den er jo lidt sværere, da det ikke manifesterer sig lige så tydeligt, som fedme gør. Man kan dog forestille sig, at personer bliver undervægtige fordi de ikke spiser så meget. Dermed kommer de i mangel af forskellige mineraler og vitaminer, ligesom hormonsystemet går amok. Jeg ved, at mange piger med anoreksi er i risiko for infertilitet, øget infektionsrisiko (de får eksempelvis ikke nok folat eller cobalamin) og manglende myelinisering af neuroner, samt naturligvis knogleskørhed. Om man kan kalde det deciderede livsstilssygdomme (der er en definition på sådan nogle, som jeg ikke kan huske) er jeg mere i tvivl om.

Svar #2
24. maj 2014 af nitanordberg (Slettet)

Tak for svar :-) det hjalp en del.

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. maj 2014 af 123434 (Slettet)

Overvægt

problemer med knæene. Når vi går belaster vi vores knæ med 2-3 gange vores egen vægt, hvis man er meget overvægtig, vil knæet derfor belastes meget. Denne ekstra belastning kan knæet mærke, og derfor får man ondt

Hjertekarsygdomme/åreforkalkning/blodprop:Hvis man er meget overvægtigt, vil der også sætte sig fedt på blodårene. Blodet kan derfor få svært ved at trænge igennem årene.

Type 2 diabetis:Når forholdet mellem insulin og sukker i kroppen er ude af balancen. De fleste med type 2 diabetis er overvægtige.Ofte kan personer med type 2-diabetes stadig producere insulin i bugspytkirtlen, men insulinen bliver ikke udnyttet effektivt af kroppen

Kolesterol:Hvis man er overvægtig har man et højt kolesterol dvs. at der er meget fedt i blodet.

Barnløshed: Overvægt påvirker hormonsystemet. Fedtvæv omdanner nemlig en række hormoner, som har betydning for den kvindelige menstruationscyklus.Ved svær overvægt kan kvindens æggeløsning ophøre eller disse bliver ureglmæssige. 

Undervægt/anoreksi

Kroppen får ikke de vitaminer og mineraler, som den har brug for. Knoglerne bliver svage

I tilfælde af svær undervægt begynder organerne at lukke ned

Dårlig fertilitet:En undervægtig pige kan godt have æggeløsning, men hendes livmoder kan måske ikke tage imod et befrugtet æg fordi, at æggestokkene ikke produceres de hormoner, som skal til. I svære tilfælde kan menstruationen blive uregelmæssig eller forsvinde helt

Hvis man er meget undervægtig vil kroppen lukke ned for alle de funktioner, som den mener, at den kan undvære heriblandt kvindens frugtbarhed for at resten af kroppen kan overleve. 

En undervægtig mands frugtbarhed kan påvirkes på den måde, at han ikke producerer ret meget sæd eller sædkvaliteten falder.

Skriv et svar til: Livsstilssygdomme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.