Fysik

Fjeder kræfter og harmoniske svingninger.

25. maj 2014 af LehmannOG (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hey. Jeg er igang med at skrive en opgave om harmoniske svingninger i Mat A/Fys B til min SRO. 

Jeg har lavet et forsøg hvor jeg først målte position som funktion af tiden for en fjeder, hvor der var tilhængt et lod (vægten vides ikke, men der er målinger med både tungt og let låd). Dette gav selvfølgelig en sinusfunktion / Harmonisk svingning. Denne måling blev lavet som en fjeder UDEN dæmpning.

Herefter lavede jeg samme forsøg, men med et papstykke på så fjederen havde dæmpning. 

Jeg skal nu opstille/analysere og vurdere en mat/fys model der ud fra indgående kræfter kan forklare de observerede funktioner. 

Jeg mangler lige et lille skub til at komme igang. I forhold til hookes lov, mm. Kender jeg jo hverken nogen vægt, eller nogen fjederkonstant. 

Håber der er lidt hjælp påvej. 

Data kan vedhæftes. For den udæmpede har jeg en sinuskurve, og for den dæmpede har jeg et (A,t) diagram (amplitudens aftagelse over tid) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Uden dæmpning:

Newtons anden lov på loddet:

m*x´´ = -k*x  <=>

x´´ + (k/m)*x = 0

Løsning af denne ligning:

(Jeg ved ikke om dette er gymnasiepensum)

Opskriv karakterligningen

R2 + 0*R + (k/m) = 0

Denne har to komplekse løsninger:

R = +/- i*√(k/m)

Dette giver løsningen

x(t) = B sin(ω0t) + C cos(ω0t)

hvor ω0 = √(k/m)

Denne kan også omskrives til

x(t) = A*cos(ω0t + Φ)

Hvor A kaldes amplituden, ω0 frekvensen og Φ fasen

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. maj 2014 af peter lind

Du skal addere en gnidningsmodstand Fg til din kraft fra fjederen. Kraften må nødvedigvis være modsat rettetbevægelsen. Muligheder for kraft

1. Fg er en konstant

2. Fg er proportional med hastigheden

3. Fg er proportional med kvadratet på hastigheden.

1. og 3. har den ulempe at det er et problem at få retningen ind i differentialligningen

Med forbehold af at jeg ikke kender dit fysiksystem særlig godt vil jeg anse 1. for det mest sandsynlige.

Du vil så få en differentialligning af formen

md2x/dt2= -kx -e*Fg, hvor e er1 eller -1 afhængig af om hastigheden er i den positive eller den negative retning. Hvis du bruger model 2 vil du få differentiallgningen

md2x/dt2 = -kx-f*v

Den differentialligning er rimelig nem at løse. Du kan så lave regressionsanalyse på dine målte data og dermed finde de forskellige parametre

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. maj 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Med dæmpning:

Der kommer et luftmodstandsled på: f = -b*v

m*x´´ = -k*x -b*x´  <=>

x´´ + γ*x´ + ω02 *x = 0

hvor γ = b/m

Karakterligningen

R2 + γR + ω02 = 0

som har løsningerne

R = -γ/2 +/- i*√(ω02 - γ2/4) 

Dette giver løsningen

x(t) = B*e-γ/2 *cos(ω1*t) + C*e-γ/2 *sin(ω1*t)

hvor ω1 = √(ω02 - γ2/4) 

løsningen kan omskrives til

x(t) = A*e-γ/2*cos(ω1*t + Φ)

Svar #4
25. maj 2014 af LehmannOG (Slettet)

Jeg tror ikke jeg kan bruge de to svar til meget, #1 forstår jeg ikke meget af, og i 2 snakker du om en masse. Jeg har ingen masse i mit eksperiment. De eneste data jeg har at arbejde med er:

Position som funktion af tiden. 

Dertil har jeg så lavet sinusregression. 

Det skal desuden siges jeg har (tidligere i opgaven) lavet et mindre bevis at en harmonisk svingning er løsning til en simpel 2.-ordens differentialligning. Jeg vedhæfter beviset hvis det kan bruges til noget se her: http://imgur.com/R1uMp4a

Brugbart svar (0)

Svar #5

I løsningen til differentialligning indgår 3 parameter nemlig masse, fjederkonstant og en parameter for gnidningen. Hvis du laver ulineær regression på de fundne data kan den fortælle dig hvad parameterne er.

Hvis der er noget du ikke forstår må du vende tilbage med bedre oplysning om hvor det går galt eller mere præcist hvad du ikke forstår. En meddelelse hvor du blot siger at du ikke forstår det kan vi ikke rigtig bruge til noget

Svar #6

I løsningen til differentialligning indgår 3 parameter nemlig masse, fjederkonstant og en parameter for gnidningen. Hvis du laver ulineær regression på de fundne data kan den fortælle dig hvad parameterne er.

Hvis der er noget du ikke forstår må du vende tilbage med bedre oplysning om hvor det går galt eller mere præcist hvad du ikke forstår. En meddelelse hvor du blot siger at du ikke forstår det kan vi ikke rigtig bruge til noget

Jeg forstår ikke hvordan jeg kan arbejde med massen, når jeg ikke har den som en del af mit forsøg, og gnidning ved jeg ikke om er et del af vores pensum? Vi har ikke arbejdet med det, men det kan jo læses op på. Og fjederkonstanten kender jeg ikke, men det finder jeg så? Kommunikation på forums kan godt blive misforstået let når man ikke helt forstår tingene, måske skal jeg bare have en lidt mere børnevenlig forklaring. Du skriver også at jeg skal addere en gnidningskraft til den kraft jeg har fra fjederen, men hvordan kender jeg kraften fra fjederen nåpr jeg hverken kender masse eller k? 

Brugbart svar (0)

Svar #7

Jeg vil komme med et meget simpelt eksempel, som du forhåbentlig forstår.

Du er af en eller anden vej kommet frem til at x(t) = a*t+b. a og b er parametre du ikke kender på samme måde som du i din opgave ikke kender masse eller fjederkonstant. Du foretager en række målinger og finder heraf x(0), x(0,5), x(1), x(2)---x(tn)  Hvis du bruger lineær regression på dine målte data vil du få angivet en værdi af a og b. På samme måde vil en ulineær regression på dine målte data give dig værdier for parametrene

Svar #8

Ja jeg forstår, tror jeg? Jeg har jo fået værdier for hhv. Amplitude, vinkelhastighed, begyndelsesfase, og ligevægtsværdig? 

Men derfor har jeg stadigt hverken masse, fjederkonstant, eller gnidningskraft? som der bliver omtalt 

Vedhæftet fil:Udklip49.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #9

Du kan aflæse din værdi af kvrod(k/m) af den fundne formel

Svar #10

Du kan aflæse din værdi af kvrod(k/m) af den fundne formel

Ja det er jeg godt klar over, i mit tilfælde 9,4... men hvad godt gør det for mig? Jeg kender stadigt ikke de to konstanter der indgår? 

Brugbart svar (0)

Svar #11

Nej det gør du ikke. Hvis du havde målt dem inden eller efter forsøget kunne du have sagt om det stemte med teorien. Som det er, må du se i øjnene. at du kun kan sige, at du har fået den rigtig type funktion nemlig en sinusfunktion

Svar #12

Ja, og det var også hvad jeg kan komme frem til, men det forstår jeg IKKE, når det er mine 2 lærer der har sat forsøget op, og udarbejdet for os, hvordan det skulle foregå, og hvad vi skulle måle? 

Kunne det være en idé at køre den igennem med den teori jeg kunne have brugt hvis jeg havde haft mere data? 

Brugbart svar (0)

Svar #13

Jeg kan jo ikke så godt fortælle hvad der har fået dine lærere til at opstille forsøget som de gjorde. En mulighed er at det vil tage for lang tid, hvis målingen af k og m også skulle med

Svar #14

Nej det ved jeg selvfølgelig godt :) ... men det er ellers utroligt når der var afsat 4 timer til det! :O 

Skriv et svar til: Fjeder kræfter og harmoniske svingninger.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.