Biologi

Kalorie?

29. maj 2014 af 1234radioen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har fundet ud af, at ordet "kalorie" refererer til den mængde energi, som der findes i fødevarer. Men mit spørgsmål er, hvor kalorierne findes? Er det i de kulhydrater, proteiner eller det fedt, vi spiser? Skriv gerne igen, hvis du/I ikke forstår mit spørgsmål - så omfomulerer jeg det gerne, da jeg virkelig har brug for hjælp til mit spørgsmål :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2014 af Heptan

En kalorie er en energienhed, der angiver hvor meget energi der er, ligesom joule, og mange andre energienheder. Ligesom en meter angiver en længde, angiver kalorie en mængde energi.

Kulhydrater, proteiner og fedt indeholder energi, da der frigives energi ved brydning af kemiske bindinger.

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. maj 2014 af BObama (Slettet)

Energien findes i mange forskellige stoffer. At kalorier skulle være den energi der er i fødevarer passer ikke helt. Det er herimod den energi der frigives ved metabolisme af f.eks. kulhydrat.

Den totale energimængde i et stof er E= m * c2

Svar #3
29. maj 2014 af 1234radioen (Slettet)

Mange tak begge to. For lige at samle op kan man så godt sige, at kalorier er den mængde energi der frigives ved at bryde bindinger i kulhydrater, proteiner og fedt?

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. maj 2014 af 123434 (Slettet)

En kalorie er defineret som den energi der kræves til opvarmning af 1 gram vand 1 grad celsius fra 14,5 °C til 15,5 °C

Skriv et svar til: Kalorie?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.