Fysik

Magnetiske flux

29. maj 2014 af Linnese (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har fået lidt problemer med følgende opgave, er der en, der vil give mig en hjælpende hånd?

Det er opgave 11 i dette vejledende opgavesæt:

http://uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF12/Vejledninger/121029%20Elektriske%20og%20magnetiske%20felter%20_vejledende%20opgaver%20okt2012.ashx

Opgaven lyder:

Spolen i kortlæseren har 1000 vindinger og er kvadratisk med kantlængde 0,20 mm. Magnetfeltet i områderne på kreditkortet har størrelsen 0,10 T. De enkelte områder i magnetstriben har længden 0,40 mm. Magnetstriben indeholder flere end de viste fire områder. (Se en figur i linket)

a) Bestem den maksimale magnetiske flux gennem spolen. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Φ = N * B * A

N = 1000, B = 0,10 T, A = 0,00020m * 0,00020m

Svar #2
29. maj 2014 af Linnese (Slettet)

Mange tak for hjælpen, vil du også hjælpe mig med opgave b i sættet?

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2014 af hesch (Slettet)

#0: Fluxen gennem spolen:   Φ = B * A     ( det var det, der var spørgsmålet ).

Skal man fx beregne den inducerede spænding i spolen, benytter man fluxvindingstallet:

Φv = Φ * N = B * A * N

Enheden for flux og fluxvindingstal er Wb ( Weber ).

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. maj 2014 af hesch (Slettet)

#2:   b) er jo svær at forklare med ord, men prøv at lade kortet glide forbi spolen i de ovenstående figurer ABCD, og tæl hvor mange magnetiske feltlinier, der peger imod dig hhv. bort fra dig, når du kigger gennem spolerammen. Virkningerne fra to modsatrettede feltlinier ophæver hinanden. Derfor den viste graf.

Svar #5
29. maj 2014 af Linnese (Slettet)

Tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Magnetiske flux

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.