Biologi

Kredløbet

01. juni 2014 af diine (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg sidder med 2 spm, men kan slet ikk finde ud af dem, håber i kan hjælpe :)

På forhånd tak :D

1) Gøre rede for kroppens blodcirkulation fokuser i sær på de forskellige former for blodbaner herunder primær størrelse og hvorvidt de transpoterer iltet eller afilet blod.

2) Forklar hvordan forskellige stoffer, såsom glukose udveksles mellem blodet og vævet.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2014 af Heptan

2) Er det ikke noget med insulin?


Svar #2
01. juni 2014 af diine (Slettet)

Jamen det ved jeg nemlig ikk ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2014 af desert_eye (Slettet)

GLUT - Glucose transporters

Der findes flere typer, f.eks. benævnt GLUT1 eller GLUT4, nogle er vævsspecifikke.

Insulin øger mængden af GLUT, insulin i sig selv trækker ikke glukose ind i cellerne. 

Tror jeg nok....


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. juni 2014 af ioxer

1) læs om arterier, vener, kapillærer, det lille kredsløb og det store kredsløb. 

2) læs noget om glukose-transportere samt insulin-regulerede glukose-transportere. Jeg ved ikke, hvorfor de vil have dig til at forklare hvordan forskellige stoffer transporteres mellem blod og væv. Måske skal du bare vide, at nogle ting kan diffundere henover membranen, og nogle ting skal transporteres henover membranen.


Skriv et svar til: Kredløbet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.