Matematik

Ensvinklede trekanter samt skala faktor

01. juni 2014 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg har vedhæftet en fil hvor i kan se hvor jeg har mine udregninger fra. Jeg er i tvivl om jeg har regnet c rigtigt ud i trekant abc . Jeg har gået c til at være 55,17 - så har jeg sagt c=[AB] 55,17 skalafaktoreren F = 60,8: 38,8=1,6 [A'C']=[AC]:F [AC]=40,0:1,6=25???synes bare ikke det er rigtigt da den anden trekant jo er større

Svar #1
01. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Hov glemte filen- her er den Rigtig mange gange tak
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
01. juni 2014 af Hansijensen (Slettet)

Du har regnet skalafaktoren rigtigt ud.

a'/a = b'/b = c'/c = F = 1,6

For at finde c og b' skal du løse 2 disse to ligninger

44,8/c = 1,6

og 

b'/40 = 1,6


Svar #3
01. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Er ikke helt med ?? C' og b' er jo opgivet til at være 60,8 ikke

Brugbart svar (0)

Svar #4
01. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Nej, det er a' = |B'C'| der er lig med 60,8 .

De to ensliggende sider er BC og B'C' , så skalaforholdet er

      s = |B'C'| / |BC| = 60,8 / 38,0 = 1,6 .

I trekant ABC mangler man siden c = |AB|, så c = c' / s = |A'B'| / s = 44,8 / 1,6

I trekant A'B'C' mangler man siden b' = |A'C'| = s·|AC| = 1,6·40,0 .


Svar #5
01. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Jeg har skrevet at sidelængde AC er 25( det har jeg regnet ud ) 40: 1,6.

Jeg har også regnet siden c ud i den lille trekant ;

Men jeg har brugt pythagoras og sagt 38^2 ?40, 0^2= 3044 og kvadratroden af det er 55,17 

Det vil sige at c er forkert??


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Sidelængden |AC| er jo angivet i opgaven til 40,0 .

Du kan ikke bruge Pythagoras her, da trekanterne ikke er retvinklede.

Se forklaringen i #4.


Svar #7
02. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Det jeg mener er A'C' har jeg regnet ud til 25 ? er det ikke fint nok.

Ok jeg kan godt se at jeg ikke kan bruge pythagoras -det var vist en fejl- så du dividerer A'B' =44,8: med 1,6 for at få siden på AB i den lille trekant:)

Håbe rjeg forstår det nu ?


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#7

Nej, det er jo forkert, dit resultat for |A'C'| . Se forklaringen i #4. Sidelængder i trekant A'B'C' fremkommer af de tilsvarende sidelængder i trekant ABC ved at gange med skalaforholdet s, mens sidelængder i trekant ABC fremkommer ad de tilsvarende sidelængder i trekant A'B'C' ved at dividere med skalaforholdet s.


Svar #9
02. juni 2014 af HFNU (Slettet)

ok jeg forstår slet ikke noget nu - jeg troede man skulle dividerer den ene sidelængde med skalafaktoreren .

40,0 : 1,6-men man skal åbenbart gange?? synes bare der står division i vores bog, me det er noget jeg misforstår så


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#9

Man skal jo gange, når man går den ene vej, og dividere, når man går den anden vej. Man skal overveje, hvad skalaforholdet er forholdet for, og så benytte det korrekt i hver situation.


Svar #11
02. juni 2014 af HFNU (Slettet)

ja men ved godt at det enten skal forstørres eller formindskes, men tror jeg blander lidt rundt i det. Må lige kigge på hele opgaven igen Tak:)


Svar #12
17. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Betyder ensvinkelde trekanter at vinklerne er i den ene trekant er lige så stor som vinklerne i den anden trekant??

Og hvis den ene trekant forstørres eller formindskes så kan vi finde siderne ii den anden trekant via forstørrelsesfaktoreren??


Brugbart svar (0)

Svar #13
17. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#12

Ja, at to trekanter er ensvinklede, betyder, at deres vinkler er parvis ens. De to trekanter "ser ens ud", men kan have forskellige størrelser.


Svar #14
17. juni 2014 af HFNU (Slettet)

så det betyder at siderne kan have forskellige størrelser ikke??


Brugbart svar (0)

Svar #15
17. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#14

Ja, naturligvis.


Svar #16
17. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Ok ja:) ej mange mange tak. Jeg er bare så nervøs for eksamen og håber det er ok 

Jeg stiller lige et spørgsmål mere:

I ensvinklede trekanter er de ensliggende sider konstante- man siger at siderne er proportionale? betyder det at at siderne i den ene trekant skal forstørres/formindskes med en faktor som er konstant ligesom proportinalitetsfaktoreren så får man siderne på den anden trekant?


Brugbart svar (0)

Svar #17
17. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#16

I ensvinklede er forholdet mellem ensliggende siders længder konstant. Den konstant er jo netop skalaforholdet mellem de to trekanter.


Svar #18
17. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Ja men det jeg så mener er at forholdet jo så også er konstant ligesom en - ligefrem proportionalsfaktor.


Brugbart svar (0)

Svar #19
17. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#18

Det er jo det, der ligger i forklaringen i #17: forholdet mellem ensliggende siders længder er konstant.


Svar #20
17. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Ok -ja skulle bare være sikker på om man kunne sammenligne det med at siderne var proportionale


Skriv et svar til: Ensvinklede trekanter samt skala faktor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.