Biologi

Eksamen, Biologi skoven

03. juni 2014 af enzqax15 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Godmorgen alle!
Jeg har trukket emnet nedbrydere i dansk skov. Jeg skal op imorgen tidlig. Jeg vil gerne have en til at se det jeg har skrevet er rigtigt og giver mening, og evt. mangler noget.

Der er to forskellige former for nedbrydning; aerobt og anaerob. Et aerobt miljø betyder at der er oxygen, altså ilt tilstede. I et anaerob miljø er der ikke oxygen tilstede, og derfor foregår nedbrydningen igennem en gæringsproces.

Nu er det skoven jeg har som overemne, så derfor bruges aerob nedbrydning; respiration. Nedbryderene omsætter det døde organiske materiale ved respiration efter respirationsformlen: føde (C6H12O6 ikke???) + oxygen (O2) --> CO2 + H2O + næringssalte + ATP + Varme. 

Nedbryderne frigør næringssalte fra de døde organismer, og de bliver dermed tilgængelige for nye planter og nyt liv. Næringssalte kan f.eks. være ammonium (NH4+) og fosfat (PO43-), og de cirkulerer og genbruges i naturen.

Disse næringssaltene mineraliseres af bakterier og svampe. Det vil sige at de stoffer der er tilbage i f.eks. et dødt blad bliver frigjort som uorganisk materiale, altså mineraler. 


Svar #1
03. juni 2014 af enzqax15 (Slettet)

Ingen venlige sjæle der kan sige om dette er rigtigt forstået? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2014 af ioxer

husk at afstemme din respirationsligning. Det er ikke særligt videnskabeligt at skrive, at 1 glukose + 1 oxygen bliver til 1 CO2 + 1 vand + nogle næringssalte + noget ATP + noget varme. Du må ind og være mere præcis. Du kan heller ikke skrive, at "nedbryderne omsætter...." du må ind og være mere specifik. Hvad/hvem er nedbryderne? er det planter, dyr eller kentauere?

C6H12O6 + O2 --> 6CO2 + 6H2O

reaktionen er exotherm, og frigiver energi.

Der bliver ikke skabt nogle næringssalte i den reaktion. Der er intet på venstre side af ligningen, der kan blive til næringssalte.


Skriv et svar til: Eksamen, Biologi skoven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.