Fysik

hjælp til disposition!! Radioaktivitet

04. juni 2014 af rikkerunagerchristensen (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg skal ha lavet en disposition om Radioaktivitet

der skal indgå noget med:

 - Geigertæller/Geiger Müller rør

 - Baggrundsstråling

 - Alfa-, beta- og gammestråling

 - radioaktivt henfald

 - jordstråling

 - halveringstid

 - anvendelse af stråling i dagligdagen.

Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal dele det op på min disposition, altså hvad for noget der hører sammen. Jeg skal jo sætte forsøg til, så jeg kan jo ikke bare skrive det i en lang række.. heeelp :(


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. juni 2014 af Student111

Da jeg skulle til eksamen i 9. klasse bestod mine dispositioner af små tegninger af de forsøg jeg skulle lave (jeg var ikke specielt god til at sætte forsøgene op, men jeg kunne sagtens finde ud af det når bare jeg havde det på en tegning) 

Geigertælleren bruges til at måle stråling, hvis jeg var dig ville jeg starte med at måle baggrundsstrålingen og måske fortælle lidt om hvad det er du måler osv. Der har du allerede forsøg 1 

Når du har målt baggrundsstrålingen ville det være oplagt at sammenligne det med Alfa, beta og gammastråling som du også kan måle med Geigertælleren. Du kan evt. prøve at sætte nogle blyplader osv. for og vise, hvor meget der skal til for at stoppe de forskellige typer stråling. 

Har du selv nogle idéer til, hvordan du kan gå videre her fra? 

- ellers må du endeligt skrive :-) 


Skriv et svar til: hjælp til disposition!! Radioaktivitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.