Fysik

kræfter

06. juni 2014 af hansen1921 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. 

Jeg har følgende spørgsmål. 

Hvis jeg har en vogn og den bevæger sig med konstant hastighed fremad, så må der jo gælde at den kraft man skubber med vil være lige så stor som modstandskraften. 

Men hvad nu hvis jeg skubber vognen i modstandsretningen, altså mod mig (tilbage). hvad vil der så ske?

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2014 af mathon

…skubber vognen i modstandsretningen,…   --->   skubber vognen modsat bevægelsesretningen,ç

Vognen får en negativ acceleration.

Svar #2
06. juni 2014 af hansen1921 (Slettet)

vil det så sige at der skal en større kraft til, når man skubber vognen modsat bevægelsesretning?

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2014 af mathon

…større end hvad?

Svar #4
06. juni 2014 af hansen1921 (Slettet)

altså vil modstandskraften værre større?

Brugbart svar (0)

Svar #5
06. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

Hvis du tænker på modstandskraften som værende den friktions/gnindsnings kraft der ville være mellem et legme i bevægelse og det underlag den bevæger sig henover, så ville denne gnindningskraft altid være modsatrettet bevægelsen.

Hvis legemet bevæger sig med konstant hastighed, giver newtons første lov at Fres = Fskub - Fgnid = 0, hvorfor Fskub = Fgnid.

Tænkes det nu at du hiver 'tilbage' i legemet, frem for at skubbe den, giver newtons anden lov:

Fres = -Fskub - Fgnid = ma, så længe at v>0. Hvorfor a<0 og vogenen ville derfor bremse op.

Dette gælder uanset om skub kraften enten er mindre end større af end gnindsningskraften. Selv hvis Fskub = 0, vil gnindningskraften sørge for at legemet bremser helt op før eller senere.

Skriv et svar til: kræfter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.