Fysik

Hvad forstås der ved energibetragtniger inden for pladetektonik

07. juni 2014 af MNG95 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg skal op i fysik eksamen på onsdag, og det eneste jeg mangler at få styr på, er energibetragtninger inden for pladetektonik.

Mit eksamensspørgsmål ser sådan her ud:

1. Pladetektonik

Du skal komme ind på:

Begrundelser for teorien om pladetektonik (Har jeg gjort)
Forkastningstyper (Har jeg gjort)
Energibetragtninger 

Så hvis der er nogen af jer der kan forklare mig hvad jeg skal komme ind på under energibetragtninger, eller hvad der generelt forstås ved energibetreágtninger, ville det være super fedt!

Magnus

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2014 af hesch (Slettet)

Hvis man har en opgave indenfor fx fysik, som er lidt omstændelig eller vaskelig at regne ud, kan det nogen gange være nemmere at anskue problemet på en anden måde, end den der ligger lige for. Den anden måde kan være, at regne på andre størrelser med andre enheder, og hvis disse størrelser og enheder overvejende har med energier og energisammenhænge at gøre ( i modsætning til fx kræfter ),så har man løst opgaven ved en energibetragtning. Altså man har lavet en "work around" baseret på enrgiberegninger.

Svar #2
07. juni 2014 af MNG95 (Slettet)

Okay tak. Kunne det så være noget med at kigge på hvilke kræfter der spiller ind, når der sker forkastninger?

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2014 af hesch (Slettet)

Jeg ved intet om forkastninger. Men det kunne fx være, at hvis man har svært ved at måle eller beregne, med hvor stor kraft pladerne gnider mod hinanden, så måler/beregner man den udviklede friktionsvarme. Ud fra denne varmeudvikling har man så beregnet kraften.

( Det er bare et eksempel. )

Svar #4
07. juni 2014 af MNG95 (Slettet)

okay tak!

Skriv et svar til: Hvad forstås der ved energibetragtniger inden for pladetektonik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.