Fysik

Absorbering af radioaktiv stråling

08. juni 2014 af Ceciliaaa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, 

Jeg sidder og arbejder på en opgave om absorbering af alfa-, beta- og gammastråling. 
Jeg forstår godt hvad strålingen udsender og halveringstykkelsen osv. Men jeg forstår ikke hvad det betyder når atomkernen/elektronen/fotonen ioniserer det stof de rammer??

Håber nogle kan svare! :-)

Svar #1
08. juni 2014 af Ceciliaaa (Slettet)

Det her er hvad jeg har skrevet indtil videre:

a-partikler afgiver deres energi, når de rammer elektronerne i det pågældende materiale. De elektroner som bliver ramt, løsriver sig fra deres atom og bliver på den måde ioniseret. Eftersom en a-partikel er næsten 7000 gange så tung som en elektron, vil partiklens retning ikke blive ændret synderligt. Alle a-partikler bremses op, og nogenlunde alle partikler fra samme kilde når lige langt.

a-partikler afgiver deres energi, når de rammer elektronerne i det pågældende materiale. De elektroner som bliver ramt, løsriver sig fra deres atom og bliver på den måde ioniseret. Eftersom en a-partikel er næsten 7000 gange så tung som en elektron, vil partiklens retning ikke blive ændret synderligt. Alle a-partikler bremses op, og nogenlunde alle partikler fra samme kilde når lige langt. 

Spørgsmål:

Hvad betyder det, at et atom bliver ioniseret?

Hvor bliver partiklerne af? bliver de inde i stoffet og så er det dem som når ud, som bliver målt på Geigermuller-tælleren? 

Gælder det samme for B+ partikler som for B- partikler?

Gammastråling forstår jeg slet ikke.....

Skriv et svar til: Absorbering af radioaktiv stråling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.