Fysik

Fysik/kemi perspektivering hjælp

15. juni 2014 af thomsie - Niveau: 9. klasse

Hej alle, jeg skal til fysik/kemi eksamen i morgen (prøveform A) Og ville høre om der evt. er nogen der kan hjælpe mig med at finde en "rød tråd" eller "perspektivering" i de følgende emner:
(altså overgange fra et emne til et andet, f.eks. overgang fra ioniserende stråling til madkemi, da man kan påvise hvad der er i det bestrålede kød, nu er det godt nok et dårligt eksempel, men håber det er til at forstå)
Emner: 
Ioniserende stråling
Hverdagskemi
Madkemi
Kraftværker kemisk set
Når felter forandres
Energiens veje
Mange tak, på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2014 af klarasteen

Skal du ikke kun op i nogle af de emner? 


Svar #2
15. juni 2014 af thomsie

Nej, vi kan trække et spørgsmål ud fra hvert af dem


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2014 af klarasteen

Men behøver du så at finde overgange? I såfald kan du snakke om magneter, der er i når felter forandres kapitlet, og så snakke om transformatorerer og derfra snakke om hvordan det er at vi i DK transporterer strømmen. :)


Svar #4
15. juni 2014 af thomsie

Ja vi skal bruge overgange til de forskellige emner, og ja du er derhenne af :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. juni 2014 af klarasteen

Du kan også sige noget om hvordan det er vi bruger den ioniserende/ radioaktive stråling i hverdagen og hvordan det er vi bruger det til at få mad til at holde sig længere( står på side 78 hvis du har bogen ny prisma). :)


Svar #6
15. juni 2014 af thomsie

Ja jeg har bogen ny prisma, og du har helt ret, og den har jeg allerede brugt som en overgang.
Min lærer hjalp mig også, men jeg syntes ikke at hendes overgange var helt logiske. Jeg ved godt at lærerens svar skal være logiske, men min gruppe syntes ikke at det virkede korrekt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. juni 2014 af klarasteen

Vores lærer er skam langt fra altid helt logisk ;) Hvis du vil have krafværker kemisk set med, kan du fortælle det med at man bruger radioaktive stråler til at få maden til at holde sig bedre, men at nogle forskere ikke synes om det, da det kan have negative virkninger på kroppen og at vi er meget forsigtige og så derfra fortælle om kraftværkerne og hvordan de har forskellige sikkerheder, men hvordan de også kan kikse. Som ulykken i Tjernobyl.


Svar #8
15. juni 2014 af thomsie

Haha, og mange tak. Forstod dog ikke helt det med transformatorer og transport i Danmark :D


Skriv et svar til: Fysik/kemi perspektivering hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.