Biologi
DNA og arvemateriale??
Hej alle de søde hjælpende mennesker der vil hjælpe en forvirrende pige.
Jeg skal til eksamen her på torsdag, og har lavet alle mine spørgsmål - men er blevet ved med at læse, hvilket har gjort mig rigtig forvirret.
Jeg skal svare på disse to spørgsmål, men kan virkelig ikke finde ud af besvare dem uden det bliver for indviklet + jeg kan ikke finde ud af om det er det samme, eller to vidt forskellige ting. Er der en der har lyst til at hjælpe mig?
Beskrive hvorledes menneskets arvemateriale er opbygget.
Redegøre for den grundlæggende opbygning af DNA, herunder inddrage sammenhængen mellem DNA, gener og kromosomer.
Svar #1
17. juni 2014 af ioxer (Slettet)
Et gen består hovedsageligt af en lang DNA-kæde med et start-codon i starten og et stop-codon ved slutningen. Det DNA, der er imellem start- og stop-codonet dikterer, hvilket protein/RNA, genet koder for. Kromosomer er store strukturer, der består af mange gener
Svar #3
17. juni 2014 af MLT96 (Slettet)
Og proteinet er den sammensætning i tripletter af de forskellige aminosyrer, som gør alle organismer uidentiske? så det er vores arvemateriale?
Svar #4
arvemateriale er en lidt løs betegnelse, men arvemateriale er bare vores gener, der jo består af DNA. Det er det, vi arver videre :)
Yep. En triplet (eksempelvis CAG eller AAC) koder for en aminosyre. Gener består af mange tripletter, så et gen koder for eksempelvis 853 aminsoyrer i streg, og disse 853 aminosyrer udgør så det endelige protein.
Svar #5
generne er de ting, der gør os mennesker forskellige. Du har måske gener, der koder for en blå øjenfarve, hvorimod jeg har gener, der koder for en brun øjenfarve :)
Skriv et svar til: DNA og arvemateriale??
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.