Fysik
Stedfunktion
Hej
Nogen der har forstand på stedfunktioner i fysik?
Svar #1
20. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Svar #2
20. juni 2014 af mathon
Ofte angives stedet som en funktion af tiden.
Er dette tilfældes haves:

Svar #4
En stedfunktion er en funktion
r(t) = [x(t) , y(t) , z(t)] ,
der angiver stedvektoren til et punkt af interesse som funktion af tiden. Koordinaterne til punktet er funktioner af tiden.
Svar #5
20. juni 2014 af SofieJuhl123 (Slettet)
Tak! Har du nogle gode hjemmesider jeg kan læse om stedfunktioner?
Svar #6
Din fysikbog må da komme ind på det i forbindelse med diskussionen af forskellige problemstillinger.
Svar #7
Min fysik bog skriver sådan:
Matematikkens funktionsbegreb er et nyttigt redskab, når vi skal beskrive en partikels bevægelse langs en ret linje. Vi udstyrer den rette linje med nulpunkt, enhed og retning, så den bliver til en koordinatakse, f.eks. en s-akse. Partiklens bevægelse kan så beskrives ved en stedfunktion s. Funktionen s(t) betegner partikelens position på s-aksen til tiden t. Stedfunktionen graf kaldes bevægelsens (t,s)-graf. En stedfunktion angiver, hvor langt man er kommet som funktion af tiden.
Men ved ikke om jeg kan bruge det til noget?
Svar #8
Det er da en udmærket indledende forklaring, og helt i overensstemmelse med forklaringerne givet ovenfor. Det bliver formodentlig benyttet senerehen i bogen. Du må bedst selv vide, hvad du skal bruge det til.
Svar #10
20. juni 2014 af AskTheAfghan
For nemheds skyld, kan du betragt en stedfunktion (retningsvektorfunktion) for en skråkast i to dimensioner
r(t) = (x(t), y(t)) = (1/2)at2 + v0t + r0 = (v0t + x0, -(1/2)gt2 + v0t + y0),
hvor a = (0, -g) er en accelerationsvektor og r0 = (x0, y0). Virker det bekendt for dig?
Svar #11
Jeg har om "Bevægelse i én dimension" og skal under det komme ind på stedfunktioner.
Skriv et svar til: Stedfunktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.