Biologi
PCR og Elektrofase
Hej igen!!
Nu har je g undersøgt hvordan PCR og elektrofase fungerer, men kan faktisk ikke se fidusen i det?
Hvorfor er det smart at lave flere kopirer af den samme DNA stykke? og sorterer dem i størrelser efterfølgende?
Svar #1
22. juni 2014 af JEEJ2008 (Slettet)
Ja det tog også mig hundrede år før jeg fattede hvorfor man laver adskillige kopier :) Men det er altså som jeg husker det, så man ikke står med blot ét DNA stykke, men i stedet flere kopier som man kan analysere for diverse mutationer.
Jeg synes ikke at huske at elektroforese hører sammen med PCR metoden direkte(?) Elektroforesen bruger man til evt. at sortere DNA stykker som er fremkommet efter man har brugt restriktionsenzymer til at klippe noget DNA. ... Håber det hjalp bare en smule :)
Svar #3
22. juni 2014 af JEEJ2008 (Slettet)
Ok jeg bliver lige nødt til at rette lidt... har lige kigget i gamle bøger og der står faktisk at PCR produkter sorteres efter størrelse, og så kan man finde små insertioner, deletioner m.v. - sorry jeg skrev noget lidt forkert :)
Svar #4
22. juni 2014 af ioxer (Slettet)
ved fx en blodprøve har man ikke særligt meget DNA. Man tager så den lille mængde DNA, man har, og laver sindssygt meget af det. Det gør det væsentligt lettere at lave de tests, man nu vil lave.
Elektroforese (det hedder ikke, elektrofase) kan fx. bruges i forbindelse med kriminalanalyse.
Du har en formodet gerningsmand, og du har blod på gerningsstedet. Du tager så en blodprøve fra den formodede gerningsmand, isolererer DNA'et og opformerer det via PCR. Herefter kører du en gelelektroforese på DNA'et. Det samme gør du med blodet fra gerningsstedet. Du kan nu sammenligne de 2 gelelektroforeser. Hvis båndene ligger på præcis samme sted, er den formodede gernignsmand's DNA det samme som DNA'et/blodet fra gerningsstedet, og han skal derfor en tur i den elektriske stol.
Det er lidt forsimplet, men det går nok
Skriv et svar til: PCR og Elektrofase
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.