Matematik

koordinatsæt

16. august 2014 af paaske1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej er der nogle, som kan hjælpe mig med denne opgave. I behøver ikke at løse dem til ende, men det ville være dejligt, hvis i evt. ville hjælpe mig i gang med dem. :)

Screen Shot 2014-08-16 at 21.35.14.png


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

a) A er centrum i en cirkel med radius 45 cm; cirklens centrum ligger på y-aksen.

Træk en linie gennem B parallel med x-aksen. Lad linien skære y-aksen i punktet E . Trekant AEB er en retvinklet trekant, hvori man kender længden af hypotenusen |AB|, og den ene katete |AE|, hvis længde er forskellen mellem de to hjuls radier. Beregn nu den længden af den anden katete |EB|, som også er x-koordinaten for punktet B (Pythagoras).

b) Bestem ligningen for den rette linie gennem de to punkter A og B. Punkternes koordinatsæt er bestemt i a).


Svar #2
17. august 2014 af paaske1 (Slettet)

Tænkte på at både A og B's y-koordinat er lig med hj ullenes radier, så tænkte på om det er fint, hvis jeg går ud fra det og siger at jeg har aflæst radierne derudfra, eller er der en metode af finde frem til hver af de to punkters y-koordinat?


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Ja, det er korrekt, at punkterne A's og B's y-koordinater er lig med de respektive hjuls radier. x-aksen er tangent til hvert hjul og står derfor vinkelret på radius i røringspunkterne. Centrums afstand fra cirklens periferi er netop cirklens radius. Radierne er opgivet i opgaven og skal ikke aflæses.


Svar #4
17. august 2014 af paaske1 (Slettet)

Så det vil sige at jeg i pricippet i ikke behøver at beregne punkternes y-værdi?


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Nej, der er ikke noget at beregne ved y-koordinaterne. Det ses ved en simpel geometrisk betragtning at y-koordinaterne er lig med radius i hvert hjul.


Svar #6
17. august 2014 af paaske1 (Slettet)

Så det vil sige at a'eren primært er en forklaringsopgave, hvor den eneste beregning er ved punkt B's x-koordinat?


Brugbart svar (1)

Svar #7
17. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Jo, det er da korrekt.

Skriv et svar til: koordinatsæt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.