IT

Spændingsforskel - Hastigheden

28. august 2014 af Inceneration (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg vil lave en rapport til min lære om Spændingsforskelle men jeg er støt på et mindre problem og skal aflevere rapporten inden ugen er omme .

Mit spørgsmål er :

Hvordan finder jeg ud af hvad hastigheden på spændingen er igennem en formel eller måske endda et opsat diagram over det :)

Tusind tak for hjælpen på forhånd. ~Kristian


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2014 af hesch (Slettet)

Du skal prøve at google  bølgeimpedans  og  udbredelseshastighed.

Impedansen beregnes ud fra et kabels kapacitet pr. meter, og dets selvinduktion pr. meter.  Når du har et signalkabel på fx 50Ω, er det altså ikke en modstand, der kan måles med et ohmmeter.

Der står lidt her ( men ikke så meget ):  https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1255818

Kan du ikke finde noget, ved at google, så spørg igen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. august 2014 af hesch (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. august 2014 af hesch (Slettet)

Se dette link, og henvisninger heri:

http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_factor

Men du kan jo også måle hastigheden gennem fx 20m datakabel:

Kortslut kablet i ende B. Tilslut oscilloskop i ende A.  Påtryk nu spænding i ende A, fx med en opladet kondensator.

Spændingsbølgen vil nu vandre fra A til B, hvor den vil blive reflekteret grundet kortslutningen. Den reflekterede bølge, der har samme amplitude som den påtrykte spænding, men har modsat fortegn, bevirker at spændingen ved A vil falde til 0V. Men på oscilloskopet kan du se en kortvarig puls med en bredde svarende til den tid bølgen har bevæget sig fra A til B, og reklekteret fra B til A.

Du kan forvente en pulsbredde på omkring 200ns, så et oscilloskop til omkring 100MHz klarer vel at måle det.


Skriv et svar til: Spændingsforskel - Hastigheden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.