Dansk

Analyserende artikel - Dansk aflevering

05. september 2014 af Twinkypinky (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa folkens, jeg har været så heldig, at få en aflevering for i dansk, men jeg forstår virkelig ikke, hvad det er jeg skal gøre ;/
Er der nogle der evt. kan forklare lidt bedre hvad det jeg rent faktisk skal gøre? 
Kan ikke rigtig nå at snakke med min lærer om det

"I skal med afsæt i hhv.  Syndefaldsmyten og folkevisen om German Gladensvend, lave en analyse af overgangen fra barn til voksen. I må gerne inddrage en tredje tekst, hvis I synes at det er en hjælp. Men opgaven går ud på at analysere de to/tre tekster, redegøre for deres indhold, til dels vha. citater, analysere dem og lave en fortolkning. I må gerne bruge nogle af de pointer vi har rundet i timerne, I må også gerne skrive noget helt andet, I skal bare kunne argumentere for jeres belæg vha. citater eller andet i teksten/teksterne."


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. september 2014 af Stygotius

-Hvad er fælles for syndefaldsmyten og German Gladensvend?

-Hvilke problemer kunne man have ved at gå fra at være barn til voksen?

-På sin rejse over havet fra barndommen til mødet med sin elskede hugger den lede gam (=onde grib) Germans halve hjerte ud af hans krop. Da han kommer frem, vil Sølverlad ikke have ham for     ....hvilken pige er interesseret i en fyr der kun er halvhjertet???

-Hvad havde German fået med sig fra barndommen?

-Kender du andre tekster som handler om at gå fra at være barn til at være voksen?

-Du kunne jo feks,  tænke på H.C.Andersens grimme ælling, H.Pontoppidans "Ørneflugt" .eller Tove Ditlevsens digt "Børnene".


Svar #2
05. september 2014 af Twinkypinky (Slettet)

Så det jeg skal gøre er at sammenligne syndefaldsmyten og german gladensvend?
Og så bagefter skrive lidt om det at gå fra barn til voksen og så tage eksempler fra teksten som fx. At når man går fra barn til voksen skal man lære alle de hårde ting igennem livet og fx sammenligne det med da Adams og Eva blev smidt ud a haven?

Og så bagefter skriver lidt hvad teksterne handler om? Som fx at german gladsvend handler om at følge dit hjerte og se på det gode i livet. Og det kan man se ved at german trods at han er givet væk til den onde gam holder hovedet højt osv.. Og så evt citat fra teksten for at bevise det man siger?

Er det sådan det skal forståes? For er helt lost?

Svar #3
05. september 2014 af Twinkypinky (Slettet)

Hvordan skal jeg evt analysere dem? Er der en bestemt model jeg kan bruge til at analysere dem eller?

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. september 2014 af Stygotius

Dit sprog er lige så kaotisk som du selv virker. Det er ikke nok at du gør det hele bare overfladisk.

Du virker, som du selv siger, helt lost.

Hvorfor går det German så galt ?  Hvordan har han det selv med sin mor ?

Hvad er bestemmende for den grimme ællings voksne liv? Hvad er det der er afgørende i "Ørneflugt"?

Hvad tror du selv er vigtigt for et barns udvikling som senere voksen ?

Du må gerne tage msser af eksempler fra teksterne hvis de kan belyse det du vil sige.


Svar #5
05. september 2014 af Twinkypinky (Slettet)

Det var ikke for at virke som om jeg ville gøre det overfladisk men for at finde ud af om jeg havde forstået opgaven korrekt.
Jeg er lige gået ud af grundskolen og kommet ind på en gymnasieudannelse, jeg er ked af jeg har svært ved at forstå, din og min lærer formulering og forklaring af opgaven men som sagt jeg er lige gået ud af grundskolen og vores opgaveforklaringer var mere primitive.
Jeg har mistanke om at du ikke er i stand til at kunne forklare opgaven ordenligt til mig på en mere forståelig måde.

Desuden har jeg på ingen måde tænk mig at være overfladisk angående opgaven jeg ville bare vide om jeg havde forstået den korrekt og om der var en analysemodel jeg skulle gå ud fra, men tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #6
05. september 2014 af Stygotius

Du skulle prøve at bruge de punkter jeg har foreslået dig  -så skal det nok gå.

Prøv at tænke over det jeg har skrevet i # 1.

Jeg ved godt at det kan være en voldsom overgang at gå fra 9.klasse til 1.G., hvor der kræves meget mere, men det ved din lærer sikkert også og tager det nok helt roligt og vejledende.

Der er ingen grund til at gå i pank. Vi skulle allesammen lære det engang.


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. september 2014 af Stygotius

Germans mor blev jo udsat for nogle onde kræfter (under vandet) da hun var gravid (han var kveg i barm) med German og hun oig kongen kunne ikke få en gunstig vind (= lykke i livet) før hun gav sine nøgler (=adgang til hendes liv) til det onde. Hun gav altså sit ufødte barn tii Trolden, og det er on alvorllig arv at slæbe rundt på når man skal blive voksen.

Prøv nu selv at fortsætte..................


Svar #8
05. september 2014 af Twinkypinky (Slettet)

Okay, tror måske jeg har forstået det du mener.. Så det er noget i denne her stil jeg skal:

Da German kommer frem til Sølvlad, efter at den one Gam har drukket halvdelen af hans blod og hugget hans højre øje ud. De ville jiomfuerne ikke have ham, fordi at de kun ser på de ydre værdier og ikke de indre.
"Alle da sad de salte jomfruer, gav det saa lidet i Gem, foruden salten Sølverlad, hun kaste baade Saks og Søm." Alle jomfruerne sidder ligesom bare og måber mens at Sølvelad rent faktisk smider hvad hun har i hånderne fra sig (Hun kaaste baade saks og søm).
Sølverlad er ligeglad med at han mangler halvdelen af sit blod og sit øje, hun bekymre sig for ham, og viser omsorg. Hun har ondt af ham og er ked af hans situation. (Hun tog ud en sølverkam, hun kæmote hans favre haar - Hun kæmmer hans hår og derved udviser omsord.)
(For hver en lok hun redte, hun fældte saa mangen taar - Hun er ked af hans situation og græder derfor)

- Er det sådan her cirka du mener jeg skal gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. september 2014 af Stygotius

1. Du har ikke lagt mærke til en vigtig ting jeg gjorde  dig opmærksom på.

    Denm lede gam huggede Germans halve hjerte ud så han blev "halvhjertet". Derfor kunne ølberlad ikke bruge ham og gav hans mor skylden for det. German er imidlertid så meget et produkt af og identificerer sig så meget med sin barndom at han forsvarer sin mor og siger  at Sølverlad ikke skal vove at tale ondt om hende. Han er født med en trolddom på godt og ondt. GErman bebrejder ikke si mor for sin sæbne, men siger "Så krank(=dårlig) var lykken (=skæbnen) min. 

Jeg tror at du skal tage dig meget sammen og forbedre dit danske sprog rigtig meget. Det er ret håbløst og kaotisk nu.


Svar #10
06. september 2014 af Twinkypinky (Slettet)

Tror der er flere måder at fortolke historien på, da min lærer fortolkede den på en helt anden måde. Hun mente nemlig at Sølverlad så de indre værdiger i German og elskede ham for den han var. Tror det er derfor det er så kaotisk, er splittet imellem dig og min lærers fortolkning af historien da den tydeligvis ikke er ens.

Med hensyn til mit sporg vil jeg gerne understrege at jeg får høje karakterer og får positiv feedback omkring mit sprogbrug af mine lærer. Du har INGEN ret til at bedømme mit sprogbrug på den måde, det er højst utilpassede. Jeg bedte om en forklaring på en opgave ikke om kritik vedrørende mit sprogbrug.

Brugbart svar (0)

Svar #11
06. september 2014 af Metinundmartin (Slettet)

Twinkypinky, Stygotius har helt ret. Du skal arbejde med dit sprog. Hvis din(e) lærer(e) giver dig positiv feedback "omkring" dit sprogbrug, har det sandsynligvis pædagogiske årsager.


Svar #12
06. september 2014 af Twinkypinky (Slettet)

Og hvilken del af mit sporg er så for dårligt? For lille et ordforråd eller stavefejlene og den manglende grammatik?

Svar #13
06. september 2014 af Twinkypinky (Slettet)

Hvis det er pga stavefejl, tastefejl og manglede grammatik undskylder jeg meget. Klokken er mange, jeg er syg, træt og skriver fra min iphone, så håbede lidt at I kunne bære over med det.

Brugbart svar (0)

Svar #14
06. september 2014 af Stygotius

Hej Twinkypinky,

Du ville gerne have et eksempel på dit danske. Her er et:

Okay, Jeg tror måske jeg har forstået det du mener.. Så det er noget i denne her stil jeg skal:

Da German kommer frem til Sølverlad, efter at den onde Gam har drukket halvdelen af hans blod og hugget hans højre øje ud. Ja, hvad så ???  -du gør ikke sætningne færdig. Der mangler en hovedsætningDe ville j(i)omfuerne ikke have ham???, fordi at de kun ser på de ydre værdier og ikke de indre.  

"Alle da sad de salte jomfruer, gav det saa lidet i Gem, foruden salten Sølverlad, hun kaste baade Saks og Søm." Alle jomfruerne sidder ligesom bare og måber mens (at) Sølvelad rent faktisk smider hvad hun har i h(å)ænderne (fra sig) (Hun ka(a)ste baade saks og søm).
Sølverlad er ligeglad med at han mangler halvdelen af sit blod og sit øje, hun bekymrer sig for ham(,) og viser omsorg. Hun har ondt af ham og er ked af hans situation. (Hun tog ud en sølverkam, hun kæm(o)te hans favre haar - Hun kæmmer hans hår og (derved) udviser derved (omsord) omsorg.)
(For hver en lok hun redte, hun fældte saa mangen taar - Hun er ked af hans situation og græder derfor)

............................................

Nu drejer dette sig jo om danskfaget, og så tror man at du bliver glad for al den hjælp du kan få til dansk.
 


Svar #15
06. september 2014 af Twinkypinky (Slettet)

Okay, nu kan jeg se, hvad det er du mener!
Jeg kan godt forstå, at du syntes det så håbløst ud igår, jeg skriver fra min iphone, så det forklar alle fejlene!
Jeg har åbenbart været for træt, til at læse det igennem og rette det, men tak! :)

Brugbart svar (0)

Svar #16
06. september 2014 af Stygotius

-selv tak da.


Brugbart svar (0)

Svar #17
06. september 2014 af exatb

I analysen af overgangen fra barn til voksen, kan du lade temaet være "den sociale arv". Det handler både visen og syndefaldet om.


Brugbart svar (0)

Svar #18
06. september 2014 af exatb

Twinkyspinkys  mistanke om at Stygotius er ude hvor han ikke kan bunde, er helt berettiget. 


Brugbart svar (0)

Svar #19
06. september 2014 af Stygotius

Der er nok næppe tale om en "social" arv.

Tak for de pæne ord, TresAmusant, .Du er sikkert kompetent nok til at udtale dig om det.

I øvrigt, hvor påstår Twinkypinky den slags ??


Brugbart svar (0)

Svar #20
07. september 2014 af exatb

#1

"På sin rejse over havet fra barndommen til mødet med sin elskede hugger den lede gam (=onde grib) Germans halve hjerte ud af hans krop.(Hvor ser du det???) Da han kommer frem, vil Sølverlad ikke have ham for (Jo, hun er den eneste der vil. Din konklusion bliver derfor noget nonsens.)     ....hvilken pige er interesseret i en fyr der kun er halvhjertet???"

Twinky påstår ikke, men har en mistanke under #5. 


Skriv et svar til: Analyserende artikel - Dansk aflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.