Fysik
Atmosfærisk tryk
Jeg har en opgave hvor jeg er i tvivl om, (se vedhæft figur)
det atmosfæriske tryk er ifølge facit lig 0 i punkt (1), (2), (3) og (4).
hvorfor er det 0?
Svar #6
06. september 2014 af hesch (Slettet)
Det atmosfæriske tryk kan i alle punkter sættes lig med 0, og skal udgøre et referencetryk.
Vandtrykket, derimod, afhænger af vandsøjletryk og Bernoullis ligning vedr. strømningshastighed.
Så betragt det atmosfæriske tryk som et referencetryk.
PS: Det er ligesom et elektrisk kredsløb, hvor man skal beregne elektriske spændinger i forskellige knudepunkter: Man skal have en referencespænding, fx 0V, et sted i kredsløbet. Ellers kan beregningen ikke udføres.
Svar #7
06. september 2014 af studieportalen0 (Slettet)
Jeg forstår det stadig ikke #6.
Hvordan kan det være at man kan vælge at sætte det atmosfæriske tryk til 0 i 4 forskellige punkter (se figur i #0)?
Svar #8
#7: Prøv at læse "PS" i #6.
Det atmosfæriske tryk ændrer sig jo ikke nævneværdigt, ved en højdeforskel på fx 1 meter luftsøjle.
Svar #9
Ok,
ved havets overflade sættes det atmosfæriske tryk lig ca. 100 kPa.
hvad med når vi er under havets overflade, hvad sker der så med det atmosfæriske tryk?
Svar #10
Ja, så stiger det jo drastisk pr. meters dybde, da en vandsøjle har langt større densitet end en luftsøjle.
Men trykvariationen i opgaven ændrer sig jo ikke, hvis man placerede opgavens opstilling i en lufttank (dykkerklokke) under havets overflade.
Svar #11
Okay,
men hvis man i denne opgave vælger et reference punkt hvor det atmosfæriske tryk er nul, hvorfor er den så også nul i tre andre andre punkter?
det atmosfæriske tryk sættes lig nul i fire forskellige punkter.
Svar #12
06. september 2014 af peter lind
Strengt taget er trykket heller ikke 0 i de fire punkter. trykket i de 4 punkter er alle det samme som atmosfærens tryk, fordi de har flader åbent ud til atmosfæren. Da beregningerne kun er afhængig af trykforskelle kan det være praktisk at lade som om det er 0. Så slipper man for at slæbe rundt med den faktor
Svar #13
#11: Som jeg læser opgaven, skal du bestemme vandhøjderne i karrene, således at du ved Bernoullis ligning kan beregne, at trykket ved (2) og (4) netop bliver lig med 0.
Du skal altså ikke beregne trykkene, men antage dem og regne "baglæns" til det tilsvarende vandhøjde, således at vandtrykket netop bliver 0 ved (2) og (4), iflg Bernoulli.
Skriv et svar til: Atmosfærisk tryk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.