Biologi

Virus

07. september 2014 af OnceUponATime (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg er igang med en aflevering, og mangler kun en opgave, som jeg har svært ved at besvare..

Opgaven omhandler malaria og infektion.

Det er opgave 1c) i den vedlagte aflevering.

Spørgsmålet lyder:

"Giv med udgangspunkt i figur 2, en mulig forklaring på, at det især er mindre børn (2a) samt førstegangsgravide (2c), der rammes hårdt af malaria."

Jeg har skrevet mit bud i afleveringen (s.3. Besvarelse er markeret med gul overstregning). Jeg håber på hjælp! Tak på forhånd!

Vedhæftet fil: 2. afl. Immunforsvar.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Husk at malaria er en parasit og ikke en virus, som din overskrift indikerer.

Mindre børn har en lav koncentration af specifikt IgG-antistof, hvorfor det for børn er sværere at producere specifikt IgG mod malariaantigen i tilstrækkelige mængder. Gennemgå selv i din rapport, hvordan et immunsvar mod en patogen normalt forløber.

Under graviditet er der markant større blodgennemstrømning sammenlignet med ikke gravide kvinders moderkage, og eftersom der findes en speciel type af malaria, der kun binder sig til celler i moderkagen, øger dette altså risikoen for infektion hos gravide.

Svar #2
07. september 2014 af OnceUponATime (Slettet)

Tak for svar!
Det lyder meget korrekt, men jeg undrer mig over hvordan jeg skulle kunne vide det, når vi aldrig har haft om gravide kvinder og deres blodgennemstrømning? Kunne det derfor tænkes, at der er en anden korrekt besvarelse?
Det med småbørn og IgG lyder genkendeligt.
Vi har læst om hvordan den gravide mors IgG antistoffer overføres til fosteret gennem moderkagen. Barnet overlever det første stykke tid på morens antistoffer, indtil det selv begynder at danne immunoglobuliner.
Kunne der være noget over dette, som er korrekt? Jeg har nemlig ikke læst noget om, at småbørnnskulle have lav IgG koncentration, men kunne ovenstående netop ikke tænkes at indikere, at de har lav koncentration af IgG som småbørn, fordi de har fået en specifik mængde fra moren?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Ja, spædbørn får IgG gennem moderkagen, men koncentrationen er ikke nært så høj, så der kan laves et stærkt immunsvar mod en hurtigt replikerende parasit som plasmodium falciparis

Svar #4

Tak skal du have! Men hvad kan jeg skrive af besvarelse om den gravide kvinde? Hun har jo en fin IgG koncentration som gravid, og jeg kan ærligtalt ikke komme med nogen begrundelse for hvorfor den gravide kvinde skulle være hårdest ramt. Og jeg har det ikke så godt med at skrive, at det skyldes hendes blodomløb, da vi ikke har lært noget om det...
Er der ikke noget med hendes antistoffer, nu afleveringen handler om antistoffer?
Altså jeg ved, at hun har en nogenlunde lavere IgG koncentration når hun har født... Men opgaven omtaler jo kvinden mens hun er gravid...

Ellers skal du have stor tak for hjælpen! Det har været af stor nytte!

Brugbart svar (0)

Svar #5

Se #1. Øget blodgennemstrømning medfører øget gennemstrømning af parasitter. Se opgaveformuleringen. Speciel type malaria binder sig til celler i moderkagen :)

Svar #6

Tak skal du have! Men jeg tror ikke rigtigt at du ved hvad jeg mener... Hvordan kan jeg skive i en opgave at det skyldes en markant større blodgennemstrømning hos gravide som du nævner i #1? - når vi ikke har haft om sådan noget i undervisningen?
Jeg tror derfor, at jeg vælger at skrive, at det skyldes at der ud over de forskellige typer for parasitter som kan inficere, også findes en ekstra type som er specielt "forbeholdt" førstegangs gravide, som jeg også tror, at du skrev tidligere i tråden, og som opgaveformuleringen også har nævnt. Chancen er derfor større hos 1. Gangs gravide end hos alle andre (set bort fra småbørn).

Tak skal du have for hjælpen! :)

Brugbart svar (0)

Svar #7

Altså det at øget blodgennemstrømning i den omtalte situation øger chancen for infektion er ikke et decideret undervisningsområde i gymnasiet, men mere en konklusion man når ved at tænke i andre baner, end man plejer. Dette kommer med tiden. Jeg synes, du skal nævne det i besvarelsen - så viser du også ekstraordinær viden på området.

Svar #8

Hov nu tænkte jeg på noget.. Hvorfor lige 1. gangs gravide? Selv forklaringen med øget gennemstrømning af parasitter holder ikke rigtigt.. Dette vil jo ikke gælde specielt for 1. gangs gravide?

Ej, ingenting giver mening. Enhver kvinde har vel en moderkage.. Chancen bliver jo ikke kun forøget hos 1. gangs gravide, men hos enhver kvinde.. Jeg er på bar bund igen...

Brugbart svar (0)

Svar #9

Førstegangsgravides immunsystem har ikke haft mulighed for at interagere med nogle af de omtalte antigener overhovedet, mens 2. og 3.-gangsgravide har. 

Svar #10

Jamen gælder det samme ikke også småbørn? Og dør man ikke første gang man er blevet inficeret med malaria? Og hvorfor skal man lige netop være gravid?

Brugbart svar (1)

Svar #11

Jo, småbørns immunforsvar er også meget svagt. Nej, det gør man ikke nødvendigvis, eftersom sygdommen kan være latent. Man kan også være kommet i kontakt med det antigen, som immunsystemet laver et immunsvar mod. Se denne artikel for dit sidste spørgsmål: 

http://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2011/2011.7/malariaparasit_i_camouflagedragt_snyder_gravides_immunforsvar/

Svar #12

Tak! :)

Skriv et svar til: Virus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.