Fysik

egenvægt

08. oktober 2014 af teamwork - Niveau: A-niveau

passer det at hvis jeg har et betondæk som har en areal på 52.5 m^2. hvor densitetet af beton er 2400 kg/m^3, og tyngdeaccelerationen er 9.82. 

så bliver egenvægten 1237 kN/m


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. oktober 2014 af hesch (Slettet)

Tyngdekraften bliver så 9,82m/s2 * 2400 kg/m3 = 23568 N/m3.

Og ja, når du så ganger med 52,5m2 får du 1237 kN/m, hvor disse /m i enheden betyder Newton pr. meters tykkelse af betondæk.


Svar #2
08. oktober 2014 af teamwork

er det tværsnitsareal jeg skal bruge? eller bare overflade areal.. 

jeg har et dæk som lægger af på en bjælke. jeg skal beregne egenvægten af dækket som en linjelast.

er det så bare enheden kN/m?

jeg har prøvet at tegne et snit med problemet

Vedhæftet fil:foto-3.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#2:   En linjelast har også enheden N/m, men disse /m står her for Newton pr. meters længde af betondækket.

Du må vedhæfte opgaven, ellers forstår jeg ikke problematikken.


Svar #4
08. oktober 2014 af teamwork

det er en del af en større opgave... men jeg vil prøve at forklare hvad problemet er.

jeg regner på den konstruktion som er på det vedhæftede foto. her skal jeg lave en beregning for en enkelt af de her bjælke/søjle dele.

i mine beregninger skal jeg tage hensyn til tribunen ( som eg antager er beton) og som jeg nu har beregnet egenvægten af. men den her egenvægt skal nu overføres over på den skrå bjælke. 

giver det mening? 

Vedhæftet fil:Untitled.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. oktober 2014 af hesch (Slettet)

Hver skrå bjælke, der bærer en strimmel betondække, har så en linjelast, der er beregnet ud fra en sådan betondækkestrimmels tværsnitareal. Men ud fra billedet at dømme, er et sådant tværsnitareal da ikke 52,5m2.

Måske 5m2 ?  ( 0,5m tykkelse * 10m bredde ) ?


Svar #6
08. oktober 2014 af teamwork

i opgaven er a = 3 men det er så også det eneste mål som er angivet.. den last som jeg prøver a† regne er den som skal være p1 her på stykket GI,

Vedhæftet fil:Untitled.png

Svar #7
08. oktober 2014 af teamwork

#5 hvorfor tykkelse * bredde?

jeg har sagt længde * bredde. 

jeg ved den på det ene led ca er 15 m. og har antaget der er ca 3,5 m mellem hver "ramme konstruktion"


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#6:   Vent på "forstærkninger". Jeg står af her.  Pas !      :(


Svar #9
08. oktober 2014 af teamwork

det er helt iorden.. mange tak for hjælpen alligevel


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#9:  Det ville være smart her, at man i oversigten under "Fysik", kunne hejse et rødt flag, der betyder:

Jeg mangler fortsat hjælp her. Ham der hesch har opgivet !

Det ville andre så kunne se med det samme.


Svar #11
08. oktober 2014 af teamwork

hehe ja .. men jeg tror altså at det er mig der forklarer problemet på en elendig måde.. det er egentlig ikke noget slemt.. det er bare om at omregne fra egenvægt til linjelast. 

jeg burde selv ku gøre det men bliver forvirret af enhederne. jeg tror du sagtens ville kunne hjælpe hvis jeg bare ku forklare det ordenligt


Brugbart svar (0)

Svar #12
09. oktober 2014 af hesch (Slettet)


Skriv et svar til: egenvægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.