Biologi
"artikulere"
Min underviser i anatomi bruger meget udtrykket "artikulere" og jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal "oversætte det i mit hoved". Er det i betydningen af, at en struktur "grænser sig op til en anden struktur" eller hvordan skal jeg forstå det helt præcis?
Hvis jeg skal spotte facies articularis anterior ville det så være korrekt at sige: facies articularis anterior som artikulerer med dens axis??
På forhånd mange tak :)
Svar #1
11. oktober 2014 af SuneChr
Det betyder et ledhoveds bevægelse i en tilstødende ledskål, ledhule.
Svar #2
11. oktober 2014 af ioxer (Slettet)
lærer man virkelig om det i 3g?
Når man snakker om, at noget artikulerer med noget andet, mener man, at de danner et led sammen.
mht. dit eksempel, så er det ikke helt korrekt. Det led, du snakker om er atlantoaxial-leddet (articulatio atlantoaxialis). Det kan man inddele i 2 dele. Et tap-led og to laterale glide-led. Det, du snakker om er tap-leddet.
Axis er vertebrae nummer 2, og atlantis er nummer 1. Axis har et "lille" knoglefremspring, der stikker op og lægger sig opad atlantis. Det kaldes for "dens axis". På dens axis er der en flade, der kaldes for fascies articularis anterior. Denne flade lægger sig op ad fovea dentis på atlas (C1). Så helt korrekt ville det være at sige:
Tapleddet ligger mellem fascies articularis anterior på dens axis og fovea dentis på atlas
Svar #3
12. oktober 2014 af Kotoko (Slettet)
Nej - sorry, ioxer. Jeg er lige begyndt på medicinstudiet, så jeg var lidt i tvivl om, jeg burde have skrevet det er universitetsniveau.
Tak for det uddybende, brugbare svar - men er det så ikke forkert at sige, at
Radius proximalt artikulerer med capitulum humeri og distalt artikulerer med håndrodsknoglerne: os scaphoideum, os lunatum og os triquetrum?
Eller kan man skelne mellem at artikulere med noget i betydningen af at de danner et led sammen og artikulerende knogledele? :-)
Svar #4
12. oktober 2014 af ioxer (Slettet)
ahhh. Så giver det god mening.
Indenfor anatomien bruger man ordet "artikulerer" præcis som man ville bruge ordene "hænger sammen". Man kan sagtens sige, at capitulum humeri artikulerer med caput radii. De danner nemlig det humeroradiale led.
Man kan også sagtens sige, at radius artikulerer med scaphoideum, lunatum og triquetrum distalt. Når der er to eller flere knogler, der hænger sammen på den ene eller anden måde, siger man, at de artikulerer. Man bruget det meget casually. :)
Svar #5
13. oktober 2014 af Kotoko (Slettet)
"Man bruger det meget casually" - haha, ja det må man sige. :-)
Tusind tak for, at du gav dig tid til at hjælpe mig og så jeg kunne få det hele afklaret. :-)
Skriv et svar til: "artikulere"
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.