Matematik
Svære opgaver
Hej! Glædelig efterårsferie!
Jeg sidder og skal til eksamen, og har derfor lavet en pokkers masse opgaver her i ferien. Dog er der nogle jeg ikke kan løse, så håber inderligt at nogle vil tage sig tid til at hjælpe, da disse opgaver afviger meget fra dem jeg har regnet.
Mit første spørgsmål: Hvordan kan vise at en følge er konvergent med grænseværdien x=0??
1) Differensligning: 
Normalr ville jeg bruge formlen:
men lige i dette tilfælde har jeg ingen b-værdi, og skal jeg reducere for at finde a-værdien?
2) Jeg har ligningen : 
- Jeg skal finde ligevægtstilstanden for ligning, og kan intet finde om det i bogen.
- Jeg skal lade Xt være en konvergent løsning med grænseværdien x?
Her har jeg ingen ide om hvad jeg skal gøre.
3) Jeg har to uendelige rækker
og
, som er konvergente med sum c og d
Jeg skal vise at der er en uendelig række
som er konvergent med sum c + t
Her står jeg helt af...
4) Simpel algebra, men ikke så simpel alligevel.
Hvis jeg har 
Hvordan kan jeg trække disse to led fra hinanden, uden at skulle multiplicer nævnerne med hinanden, da det bliver et ret langt led, som fører mig ingen vegne
Svar #1
13. oktober 2014 af LeonhardEuler
#0Mit første spørgsmål: Hvordan kan vise at en følge er konvergent med grænseværdien x=0??
Benyt definitionen for konvergens af følger:
En følge {an}∞n=0 er konvergent når der findes et tal a ∈ C (de komplekse tal inkl. de reelle tal) som opfylder, at der for ethvert ε > 0 findes et naturligt tal N ∈ N (de naturlige tal) således at
lan - al ≤ ε
når n ≥ N
skrevet med kvantorer : 
Svar #2
13. oktober 2014 af Jegharbrugforhjælpp (Slettet)
Mange tak for dit svar.
Ja,undskyld mit spørgsmål ikke var præcis nok.
Definitionen har jeg styr på. Spørgsmålet er, hvordan jeg netop anvender det til at løse opgaver med.
- Er der nogle trin jeg kan følge, hvis jeg eksempelvis får givet en funktion, og derefter skal vise at den er konvergent med grænseværiden x= 0
er det så her jeg skal lave nogle antagelser.. eks. ε> 0
Svar #3
Et eksempel med følgen an = 1/n , der konvergerer mod/har grænseværdien 0
Du benytter bare definitionen for konvergens af følger, derfor skal du vise at for ethvert positivt ε at der eksisterer et naturligt tal N så
lan - 0l = l1/n - 0l = 1/n ≤ ε for ∀n ≥ N
kravet er at der eksisterer et N så 1/n ≤ ε når n ≥ N - du ser straks at 1/n ≤ ε ⇔ n ≥ 1/ε
altså hvis N er et naturligt tal større end 1/ε , så er lan - 0l ≤ ε opfyldt for alle n ≥ N
Svar #4
Ah, det er nummerisktegn!
Er det altid grænseværdien som fratrækkes? Hvis det havde været x =3, så havde det erstattet 0?
Svar #8
Kan slet ikke forstå, hvordan det kommer ind i billedet :(
Svar #9
#8 : Hvad forstår du ikke ved dette?
1/n ≤ ε ⇔ 1/ε ≤ n ⇔ n ≥ 1/ε
Svar #10
Mere eller mindre det hele.
men 1000 tak for du prøver! sætter jeg gevaldigt pris på.
Hvorfor sætter du ε i en brøk?, og hvordan er 1/ε pludselig større end 1/ε
Svar #11
#10 : Jeg isolerer n i 1/n ≤ ε
1/n ≤ ε der multipliceres med n på begge sider af ulighedstegnet
⇔ 1 ≤ ε•n der divideres med ε på begge sider af ulighedstegnet
⇔ 1/ε ≤ n
Svar #12
Jeg søgt lidt på nettet og fundet et par videoer forklarer meget godt omkring konvergens og grænseværdier for følger.
KhanaCademy - En kendt og meget flot hjemmeside. I den henviste video bliver emnerne såsom definition af konvergens af følger m.m. omtalt + der bliver talt engelsk.
Kommgruppa MN UiO - En norsk eller svensk talende kvinde, der forklarer emnerne såsom definition af konvergens af følger m.m. Hun taler meget tydeligt, derfor bør der ikke være nogen problemer med at forstå hende.
Svar #13
Jeg prøver at kigge på det! 1000 mange tak!
Svar #14
13. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)
1) Hvordan skal 3xt - 5xt forstås ?
4) Det fremkommer formodentlig i forbindelse med at vise, at en talfølge er voksende?
Svar #15
#2 : Ja. ε er et positivt lille tal, som du selv kan udvælge
#4 : Ja. Det er numeriske tegn, hvorfor man omtaler det som distancen mellem an og a, hvor a, som du selv nævner, er grænseværdien for følgen når n → ∞ skrevet lim(n→∞) an = a
Svar #16
4)
For at vise, at talfølgen xn = (n-1)2 / (n2 - 1) er voksende, kan man beregne

hvoraf man ser, at xn+1 - xn > 0 for n > 1 .
Man kan også se på funktionen
f(x) = (x-1)2 / (x2+1) = (x-1)2 / ((x-1)2 + 2x) ,
hvoraf
1 / f(x) = 1 + 2x / (x-1)2 , så
(-1/(f(x))2) · f '(x) = (2·(x-1)2 - 2x·2(x-1)) / (x-1)2 = (2x - 2 - 4x) / (x-1) = -2(x+1)/(x-1)
hvorfor
f '(x) = (x+1)(x-1) / ((x-1)2 + 2x) = (x2 - 1) / (x2 + 1)
og man ser, at f '(x) > 0 for x > 1 . Funktionen f(x) er derfor strengt voksende for x > 1.
Svar #17
3) Der er givet de to rækker ∑∞n=1 an og ∑∞n=1 bn der er konvergente med sum c, hhv. d . Så følger det umiddelbart, at rækken ∑∞n=1 (an + bn) er konvergent med sum c+d . Det følger af, at afsnitsfølgerne for de to rækker er konvergente og af at sumfølgen af to konvergente talfølger er konvergent med en grænseværdi, der er lig med summen af de to talfølgers grænseværdier.
Svar #18
14# det er en differensfølge, så jeg ved ikk eom jeg bare skal trække 3xt fra 5 xt? :)
Svar #19
# 15
Men i min bog står det bare defineret: : 
Hvor længden af an-a er MINDRE end e, og n er MINDRE end N.. Ikke mindre eller ligmed.
Er det denne generelle regel man skal bruge for at finde græseværdien for alle talfølger? :)
Svar #20
Hvordan er det skrevet? Menes der 3xt - 5xt som jo er lig med -2xt , eller hvordan er det skrevet? Skriv det præcist op. Benyt redigeringsfaciliteterne til at angive indeks og eksponent.