Matematik

koefficientmatricen til et homogent lineært ligningssystem

17. oktober 2014 af Chris9192 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

God dag allesammen :-) , jeg sidder her med en sur aflevering i ferien. Og jeg er blevet lidt forvirret m.h.t. en af opgaverne. Jeg har fået stillet koefficientmatricen til et homogent lineært ligningssystem, som lyder

A := (1, 1, a),<,>(-a, 1, -1), `<,>`(-1, a, 1)).

Først skal jeg "Opskriv for a = 1 det tilhørende ligningssystem, og find inden for R^3 samtlige
løsninger for det."

Måden jeg har grebet det an på, er ved at opstille matrixet som 3 homogene ligninger.

1*x - 1*y - 1*z = 0

1*x + 1*y + 1*z = 0

1*x - 1*y + 1*z = 0               (Jeg ved godt jeg ikke behøver 1 tallet, men har det med for god ordens skyld)

Så har jeg løst ligningerne. F.eks. er den fuldstændige løsning til ligning nr.2 : x = -(k1 + k2) , y = k2 og z = k1.

Den partikulære løsning jeg så har vist efterfølgende er, er den samme blot med tallet 1 som k1 og k2.

Der jeg så bliver forvirret er i næste spørgsmål:

b) Bestem for enhver værdi af a samtlige reelle løsninger for det lineære ligningssystem:" 

x1 - a*x2 - x3 = 0

x1 + x2 + a*x3 = 0

ax - x2 + x3 = 0  

Jeg bliver forvirret fordi, f.eks. med ligning nr. 2. Der fandt jeg jo allerede min F.L. i spørgsmål a.

Er der nogen der ved hvad meningen er? , om det er forkert det jeg har lavet? Skulle jeg have gjort noget andet eller anderledes?

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Se evt. denne tråd efter svar #21 https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1527674&page=2

En løsning til ligningssystemet er et talsæt (x1,x2,x3) der opfylder alle tre ligninger. Hvis ligningssystemets determinant er forskellig fra 0, har ligningssystemet netop een løsning. Det er klart, at (0;0;0) er en løsning.

Skriv et svar til: koefficientmatricen til et homogent lineært ligningssystem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.