Matematik

Find hældningskoefficienten

28. oktober 2014 af bertel98 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hey!

Opgaven lyder således:

Bestem hældningskoefficienten a og konstanten b og angiv ligningen for linjen n, der er ortogonal på linjen l og som går igennem punktet P(x,y) = (0,4)

Jeg fik lidt fakta om opgaven:

Linjerne med ligningerne

y=ax+b og y=cx+d

er ortogonale, netop hvis produktet af deres hældninger er -1: ac = -1

… så altså: Nu ved du, at hvis du multiplicerer hældningstallene for to linier, som står vinkelret (er ortogonale) på hinanden, så skal resultatet give -1.

Jeg går ud fra at jeg også skal bruge opgaven før, som lyder som følgende:

Bestem ligningen for linjen m, der er parallel med linjen l og som går igennem punktet P(x,y) = (2,9)

Jeg kom frem til:

9 = 3*2

9 = 3*2 + 3

9=9

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. oktober 2014 af peter lind

Du kommer jo kun med en lille del af opgaven. Hvad er linjen n ? hvad khar du fået a og b til ?

De 3 sidste linjer er nogle udregninger ikke ligningen for en linje

Svar #2
28. oktober 2014 af bertel98 (Slettet)

Du har fået hele opgaven. Inklusiv mit svar til opgave 1. Som muligvis er forkert. :/

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Til 2) Benyt, at for to linier, der er ortogonale, er produktet af liniernes hældningskoefficienter lig med -1. Derved beregnes hældningskoefficienten for linien n let, og linien skal så også gå gennem punktet P(0;4).

Brugbart svar (0)

Svar #4
28. oktober 2014 af peter lind

1. Du svarer slet ikke på opgave 1. Hældningern af m er er den samme som l altså 3. Du skal så bruge dette til at finde linjens ligning. Hvis en linje har hældningen a og går igennem (x0, y0) er linjens ligning y = a(x-x0)+y0

2. Der bedes om hældningen af n. Den får du ved at løse ligningen a*c=-1 hvor a kan aflæses af opgaven.

resten kan løses på samme måde som 1.

Svar #5
28. oktober 2014 af bertel98 (Slettet)

Okay. Jeg har tydeligvis misforstået noget i 1 så. Kan vi ikke lige tage fremgangsmåden?

Brugbart svar (0)

Svar #6
28. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Læs forklaringen i #4. Linien m er parallel med linien l, så m har samme hældningskoefficient som linien l.

Skriv et svar til: Find hældningskoefficienten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.