Fysik
Lidt om homogent elektrisk felt
Hej Alle,
Har siddet og fumlet med de vedhæftede opgaver, men det giver desværre bare ikke mening for mig, håber nogen vil forklare. Har dog besvaret a, hvor jeg har sagt at partiklen er påvirket af den elektriske kraft.
på forhånd tak :)
Svar #1
03. november 2014 af peter lind
Den er også påvirket af tyngdekraften.
I det næste skal du bruge at kraften på en ladning Q er Q*E hvor E er den elektriske feltstyrke
Det elektriske felt mellem to parallelle plader er V/d hvor V er spændningsforskellen og d er afstanden mellem pladerne
Svar #2
03. november 2014 af soldier123 (Slettet)
Jeg ved ikke om jeg spørger dumt, men i b hvordan beregner jeg E udfra de informatiner jeg har jeg ved jo hverken hvad U er eller hvad d er?
Svar #3
Hvis partiklen skal holde sig svævende, må den totale kraft på partiklen være 0. Det betyder at den elektriske kraft skal være lig så stor men modsat rettet tyngdekraften
Svar #4
Er det så lidt ligesom når normalkraften påvirker tyngdekraften med den samme modsatrettede kraft på en lodret flade? betyder det så at den elektriskefeltstyrke er 9,82, eller er jeg stadig total forkert på den
Svar #5
Og hvornår bruger jeg overhovedet partiklens ladning og masse ?
Svar #6
Eller vent, kan man ikke også sige E=F/q dvs E=9,82N/-12
Svar #8
Kan da passe at E=-1,53*10^5 N/C (skal jeg have minusset med?
Svar #9
Hvad skal jeg sige til d, spændingsforskellen bliver mindre og mindre, men hvad sker der ved partiklen?
Svar #10
#8 Jeg har ikke regnet efter. Minustegnet skal ikke med
#9 Den forstår jeg ikke
Svar #11
Ok, men tak skal du have, det har været en stor hjælp :)
Skriv et svar til: Lidt om homogent elektrisk felt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.