Dansk

Rette stil

03. november 2014 af Ahmed39 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej med jer :-) 

Jeg går i 3.g og har brug for at få en til at læse en stil igennem, bare lige for at se om sproget er flot og om jeg har sat komma og punktummer de rigtige steder :-) Det er en litterær artikel om Yahya Hassan på ca. 3½ side. Vil gerne give penge, hvis det er .. :-))

Mvh 

Ahmed Kristiansen


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. november 2014 af Stygotius

Er du klar over hvad du er ved at gøre  ......mens du går i 3.g  -gymnasiets højeste klasse ?

-at købe dig til svindel.


Svar #2
04. november 2014 af Ahmed39 (Slettet)

Hmm? Hvad er der at snyde i at spørge om, jeg kan få en til at rette min opgave for mig? Min lærer har flere gange sagt, at det er en pisse god ide, at få andre til at læse ens stil før man afleverer. Så spar mig for de negative kommentar :- ) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. november 2014 af Stygotius

Der er alt om at snyde i det.

Når du afleverer noget som en anden har formuleret, er det ikke dit produkt osm bliver vurderet, men en andens, og den karakter du får gælder ikke dit arbejde.

At bede nogen om at læse ens opgave igennem og evt, give en gode råd, er ikke snyd, men at betale nogen for direkte at fjerne fejl i en opgave og derpå aflevere en andens version kan kun karakterises som direkte snyd.


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. november 2014 af Sigli (Slettet)

Såfremt personen (betalt som ubetalt) kigger stilen igennem, retter fejl og kommer med kommentarer og ikke væsentligt ændrer opgaven til ugenkendelighed, så er da intet svindel i det, ej heller plagiat. 

Jeg synes, Stygotius, at du lige skal slappe af med anklagerne. 
Og Ahmed, jeg går selv i 3. g, så jeg ved ikke, hvor meget jeg kan hjælpe dig - du er velkommen til at sende mig din stil, jeg får muligvis tid til at rette den. Jeg tager ikke penge for det, eftersom jeg ikke har en særlig ekspertise.


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. november 2014 af Stygotius

Er det ikke svindel at udgive noget for at være ens egen besvarelse som er resultatet af en andens arbejde ????????   -et arbejde som man oven i købet har købt og betalt sig til.

Hvis viden er karakteren så et udtryk for en bedømmelse af ??

Du skal nok til at definere din opfattelse af ordet "svindel".

Du har en noget afslappet holdning til hvad der er rigtigt og forkert.

Du skal nok gøre dig klart hvad følgerne af f.eks. eksamenssnyd er. -Ellers får du dig en grim overraskelse. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. november 2014 af Stygotius

Desuden:  Hvis man skulle få en høj karakter for det som en anden har lavet, går man og ved mig selv at man har fået en karakter man ikke har fortjent. Til lykke med det.

Noget andet er at man snyder sig selv helt eftertrykkeligt og på den måde aldrig bliver klar over hvad man kan og ikke kan, men det er måske sådan du ser på dit gymnasie"arbejde"..


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. november 2014 af Sigli (Slettet)

Lektiecaféer kring landet, hvor elever får hjælp til deres opgaver af lærere og ældre elever, forældre, der finpudser barnets opgave, og sidst men ikke mindst internettet, hvor "alle svar findes", er alt lovligt i skolemæssig forstand med mådehold. Ahmed har sikkert selv skrevet en fin stil, og at opgaven vurderes af andre øjne før lærerens, er alt sammen i orden. Og jeg understreger, med mådehold! Ahmed sætter sig igen ind i sin opgave, med en anden persons rettelser og vurderinger, og har lært noget af det før opgaven tildeles læreren. Dette ekstra skridt synes jeg ikke gør, at man ikke har fortjent en lidt bedre karakter. 

Penge eller ej er ikke vedkommende, og det vil jeg ikke kommentere. 

Kan vi ikke enes i, at der er en grænse, og indenfor denne grænse er det i orden, at få stilen rettet, men den grænse også kan overtrædes? At Ahmed beder om hjælp, er ikke at krydse grænsen, men hvis han afleverer en opgave, der overvejende er en anden persons arbejde, er grænsen krydset? 

På min skole betyder plagiat kun, at stilen skal skrives påny, såfremt det ikke er eksamens- eller større opgaver, hvor straffen er bortvisning. Det ved jeg, men rettelser til sin egen opgave er ikke plagiat - altså ingen grimme overraskelser til mig :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. november 2014 af Stygotius

Det der ikke er snyd, er kun den hjælp man får til et løse konkret problem med så man selv kan lave sin egen opgave. 

Du har vist ikke forstået hvad en karakter skal udtrykke.

Den skal give et rimeligt bilede af hvad den pågældende person helt af sig selv er i stand til og ikke i stand til.

Det har ikke noget med "fairness" eller en venlig lærer at gøre, som er "pæn" ved eleverne.

Andre skal kunne regne med at en som har fået en fin karakter i f.eks. engelsk, kan bruges til et arbejde som kræver dygtighed til engelsk.

Hvis nogen til en lægeeksamen snyder sig til en karakter og derefter biiver ansat på¨en hospital, tror jeg ikke at det er betryggende for patienterne at have ham/hende gående dér.

Det samme gælder for alle fag.

Det undrer mig at nogle elever er så umodne og "dumme" at de ikke er interesseret i at få et klart billede af hvad de kan og ikke kan


Brugbart svar (2)

Svar #9
05. november 2014 af Sigli (Slettet)

Jeg synes virkelig ikke, at påvirkning af op til en halv karakter gør den store forskel, overhovedet. Eller mere, hvis det er eleven selv, der retter sin opgave ved brug af den andens kritik. Samtidig kan rettelser hjælpe én til at blive bedre (Læreres rettelser er ikke de eneste, der kan lære eleven noget!!) 

Man får et klart billede af, hvad man kan, og hvad man ikke kan, fx til eksamen. Opgaverne, der skal skrives gennem alle årene, er på den anden side præget af stort research og flere gange også lidt hjælp - og med denne hjælp skriver man en bedre opgave næste gang, og til eksamen er man derved meget bedre til det. 

Jeg skriver næsten aldrig stile "helt af mig selv", og det tør jeg vædde med, at du heller ikke gør, eller også stinker dine stile bare. Hver gang vi skriver, opfinder vi nemlig ikke den dybe tallerken igen - vi researcher om forfatteren (du finder vel ikke oplysningerne selv ved at kontakte dem, vel?) Vi læser på nettet og i bøger om karakteristiska ved den pågældende tidsperiode, skriver måske om samtiden, inddrager forskellige ismer og teorier, osv. Alt dette er baseret på ANDRE FOLKS ARBEJDE, og alligevel bliver det rost, selvom det egentlig ikke var sin egen viden. Og den karakter man derefter får, hviler derfor igen på andres arbejde og tanker - ikke på sine egne. Men man har nu selv tilføjet sig den viden, ligesom med rettelser.


 


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. november 2014 af Næmingurin (Slettet)

Stygotius: Så du synes ikke det er OK, at man bliver hjulpet af forældre eller søskende, eller at man sidder på lektiercaféer og bliver hjulpet? At få en fremmed til at hjælpe én er vel præcis det samme princip?


Brugbart svar (0)

Svar #11
05. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)

#9

Det er grove løjer at påstå, at Stygotius ikke skriver sine stile selv. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #12
05. november 2014 af Næmingurin (Slettet)

Sigli påstod, at han ikke skrev sine stile *udelukkende* selv. Altså, at han i en vis grad har researchet og fået informationer at vide, som han så har inkluderet i sine stile. 

Også filosofisk, er nogle af vores tanker overhovedet vores egne? Er vores stile VORES, eller et ekko fra nogle fjerne minder i hjernen? :)


Brugbart svar (0)

Svar #13
05. november 2014 af Stygotius

Hmm, det er lidt spøjst, det her.

Jeg skriver nok kun en stil i de sjældne tilfælde at jeg skal lave et eksempel på hvordan man gør det.

Efter at have undervist i gymnasiet i en hel del år går min tid med en del andet.

Næmingurin,

Jo, men her gælder det samme.Man kan da godt få hjæp så man kan løse et konkret problem såman selv kan komme videre.

Sigli,

Der er intet forkert i at bruge kilder (så længe man angiver dem) hvis bare hele fremstillingen er ens egen.

Der er heller intet forkert i at få hjælp til at bøje et verbum på tysk, f.eks. eller til at klarhed over nogle regler. Det er altsammen redskaber til sit eget brug.

Det har intet at gøre med at få andre til at fjerne fejl i sin opgave og så påstå at man selv har skrevet det der faktisk står i besvarelsen. Det har man ikke.

At smide en hel opgave i hovedet på andre og sige "Fjern alle  mine fejl, tak" for derefter at aflevere den ændrede version som sin egen er derimod uærligt arbejde og at føre andre bag lyset for at få den kortsigtede og ugennemtænkte gevinst at få en, ufortjent, god karakter.

...................................................

Det man kan og skal have af forældre eller på en lektiecafé, er forklaringer, -.hjælp til at forstå det man ikke selv forstår. Man skal ikke have nogen til at overtage kuglepennen eller computeren og skrive eller hvidvaske ens opgaver for en. Det er heller ikke det som Studieportalen er beregnet til.

Den er til at bede andre om forklaringer i.


Skriv et svar til: Rette stil

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.