Fysik
Homogent elektrisk felt
Hej venner,
jeg har en lille opgave for til imorgen, men sidder en lille smule fast (se vedhæftet fil) jeg har besvaret a og b på følgende måde
a) Ladningen på kuglen er positiv, da den tiltrækkes af den negative plade, hvilket ses på tegningen.
b) Tyngdekraften har jeg bestemt ved at sige Ftyn=m*g = 0,000015kg*9,82N/kg=0.00015N
Men jeg har dog lidt svært ved c og d, hvordan skal jeg gribe dem an?
Ps. der er fejl i punkterne, der står a,b,b,c istedet for a,b,c,d
på forhånd tak :)
Svar #1
04. november 2014 af soldier123 (Slettet)
Hov glemte at vedhæfte filen
Svar #2
04. november 2014 af peter lind
c) Der må underforstås at kuglen er i hvile. Hvis det er tilfældet er de totale kræfter på kuglen 0. Disse kræfter består af tyngdekraften, snorekraften og de elektriske kræfter. Hvis du ser på kræfterne i den lodrette retning består de af tyngdekraften og den lodrette del af snorekraften. Det bruger du til at find den lodrette del af snorekraften. Af vinklen kan du så finde den vandrette del af snorekraften og derefter igen den elektriske kraft.
d) Find det elektriske felt E af E = U/d. Den elektriske kraft er så q*E hvor q er den søgte ladning
Svar #3
Den lodrette del af snorkraften må vel være den samme som tyngdekraften. da genstenden påvirkes af den samme kraft uanset hvor den er i et homogent felt? Men jeg forstår ikke hvordan vinklen skal indgå, er der tale om en bestemt formel?
Svar #4
04. november 2014 af mathon
Så du for små vinkler med lodret, hvor buen kan erstattes med korden,
har:

hvoraf:

.............

Svar #5
Tusind tak :) for hjælpen, jeg har lige et spørgsmål mere, det er dog ikke til denne opgave, men en opgave jeg har lavet tidligere hvor der blev spugt hvad der ville ske ved en støvpartikel i et homogent elektrisk felt hvis pladerne blev rykket tættere på uden at ændre spændingsforskellen. Ærligt talt har jeg ingen ide :(
Svar #6
04. november 2014 af mathon
Spændingen U mellem pladerne ændres ikke, men når pladeafstanden d mindskes,
øges den elektriske feltstyrke
, hvis numeriske værdi er E.
Det ses af

E og d er omvendt proportionale.
Svar #7
Kan det passe at den elektriske kraft er 0.00004786067126 N?
Skriv et svar til: Homogent elektrisk felt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.