Matematik
Kantlængden i sekskanten
Hey,
Jeg har fået stillet en metematik opgave, men kan ikke knække den første del i den.
Under har jeg lagt et link til opgaven. Det er den første opgave (36.20) som jeg ikke ved hvordan man griber an.. Er der nogle der kan hjælpe mig lidt? :-)
- file:///C:/Users/oscar/Downloads/Hjemmeopgave%20-%20h%C3%A5ndv%C3%A6gt%20(3).pdf
Svar #2
07. november 2014 af qqrt4 (Slettet)
Den burde være her så :-)
Svar #4
08. november 2014 af Soeffi
M = masse af håndvægt
V = volumen af håndvægt
Vc = volumen af cylinder eller stang
Ve = volumen af endestykke
l = længde af stang
t = tykkelse af endestykke
d = diameter af stang (d/2 = radius)
A = areal af endestykke = a2(3√3)/2
a = kantlængde af endestykke, som skal findes
(Gemt som LaTex kode pga. serverfejl; kopier evt. koden og opret nyt indlæg, når serveren kommer op.)
M = \rho ·V = \rho ·(V_{c} + 2\cdot V_{e}) = \rho \cdot (l \cdot (\frac{d}{2})^{2}\cdot \pi +2\cdot t\cdot \frac{3\sqrt{3}}{2}a^{2})\Rightarrow
a=\sqrt{(\frac{M}{\rho}-l\cdot (\frac{d}{2})^{2}\cdot \pi)\cdot \frac{1}{t\cdot 3\sqrt{3}}}
Enheden for længde vælges til cm. Dette betyder at ρ bliver
\rho = 7,9\cdot 10^{3}kg/m^{3}=7,9\cdot 10^{3}kg/(10^{2}cm)^{3}=7,9\cdot 10^{-3}kg/cm^{3}
Indsættelse af variable giver
a=\sqrt{(\frac{2kg}{7,9kg}\cdot 10^{3}cm^{3}-10cm\cdot (\frac{2,8cm}{2})^{2}\cdot \pi)\cdot \frac{1}{3cm\cdot 3\sqrt{3}}}=3,5cm
Dvs kantlængden er 3,5 cm.
Svar #5
08. november 2014 af SuneChr
Indlægget i # 3 var nu tænkt som en igangsætter for trådstarter. Det er jo ingen hjælp, hverken her eller generelt, at færdigløse opgaverne, og da, især ikke, når spørgeren ikke har responderet forinden.
Svar #6
08. november 2014 af qqrt4 (Slettet)
Skriv et svar til: Kantlængden i sekskanten
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.