Fysik
Laminar Strømning
Hej, jeg skal have beskrevet laminar strømning i forbindelse med en opgave om luftmodstand, jeg har fået af vide af min lære at laminar strømning er parallel med hastigheden altså at den kan beskrives som:
Jeg er ikke helt med nogen der kan forklarer mig det? OG er det korrekt altså den formel han har givet mig, eller er den længere?
Svar #1
13. november 2014 af hesch (Slettet)
#0: Hvis du puster et stearinlys ud, vil spidsen af vægen som regel gløde, og der udvikles røg. Denne røg stiger opad i en "stråle" de første 2 - 3 cm og er en laminar strømning. Længere oppe begynder røgen at danne hvirvler / slår krøller på sig selv. Det er en turbulent strømning.
Taler vi om luftmodstand, fx på en kørende bil ved lav hastighed, vil den laminare strømningen ikke overalt være parallel med bilens hastighed, for i fronten af bilen skal luftstrømmen jo vige udenom bilen, og får en retning, der er mere eller mindre "på tværs" af bilen. Ved bagenden af bilen samles luftstrømmen igen, (ellers ville der jo være et rør af vacuum bag bilen), og her går luftstrømmen så også mere eller mindre på tværs af bilens hastighed.
Øges bilens hastighed, tenderer luftstrømmen omkring bilen til at blive turbulent.
Jeg er ikke sikker på, om det var det du mente ?
Skriv et svar til: Laminar Strømning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.