Biologi
Spytamylase
Hvorfor virker vores spytamylase bedste ved 45 grader? Er der nogen der lige gider at forklare det, det vil være en kæmpe hjælp! TAK! :D
Svar #1
15. november 2014 af Anxyous (Slettet)
Hvor har du tallet fra? I følge alle mine kilder virker enzymet bedst ved kropstemperatur, og forklaringen på det er, at alle enzymers aktivitet er afhængig af temperaturen. Evolutionen har så bevirket, at der er selekteret for en form af amylasen, der er mest effektiv ved kropstemperatur, hvilket jo for mennesket er meget smart, da det netop er ved den temperatur, man finder enzymet.
Jeg kan ikke umiddelbart give dig en fornuftig, funktionel forklaring på, hvorfor det skulle være mere effektivt ved 45 grader, hvis det er tilfældet.
Svar #2
17. november 2014 af Articula (Slettet)
Hej Problemsolver & Anxyous
Anxyous har ret i, at teoretisk skal temperaturoptimum for spytamylase være ved kropstemperatur, men jeg antager, at Problemsolver spørger ud fra et forsøgsresultat, og sagen er den, at mange ofte får et højt temperaturoptimum ved forsøg om temperaturoptimum for spytamylase. Hvad det skyldes, ved man ikke helt, men det er meget typisk ved dette forsøg på gymnasielt niveau, har jeg forhørt mig om :-)
Skriv et svar til: Spytamylase
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.