Samfundsfag

Den globale verden? ''Nytilkommende lønarbejdere i Danmark''

14. november 2014 af pingvinenfraskoven (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg er i gang med en skriftlig aflevering i samfundsfag. 

Med udgangspunkt i en tabel over ''årligt nytilkommende lønarbejdere i Danmark fra de nye EU-lande i perioden 2005-2009'', skal jeg opstille tre hypoteser der kan forklare mønstrene i tabellen... (vedhæftet)

Her er to hypoteser jeg har opstillet og mangler én:

1)  Der er sket en stigning i nytilkommende lønarbejdere i DK fra de nye EU-lande i perioden 2005-2007, fordi det indre marked muliggør lønarbejdernes frie bevægelighed.

2)  Der er sket et fald i nytilkommende lønarbejdere i DK fra de nye EU-lande i perioden 2007-2009, på grund af den globale finanskrise, der begyndte i 2008. 

Jeg mangler den sidste. Ved ikke om man kan nævne hvordan Polen adskiller sig meget fra de andre lande? Altså der kommer mangle flere hertil fra Polen end der gør fra de andre lande, det kunne man måske opstille en hypotese om? :)

Derudover ved jeg ikke hvordan jeg kan besvare hypotese nr.2. Hvad er det lige præcist jeg skal tage udgangspunkt i, i finanskrisen?

Håber i kan hjælpe! :)

Takker på forhånd 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2014 af Soeffi

Ved du hvornår de enkelte lande er blevet medlem af EU?


Svar #2
15. november 2014 af pingvinenfraskoven (Slettet)

Man kan se det på det her link. Hvorfor da?

http://www.euo.dk/spsv/off/alle/117_14/


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2014 af Soeffi

Fordi Rumænien og Bulgarien blev medlemmer i 2007. Det passer med min teori, om at de først kommer over nul i statistikken fra det tidspunkt. Min teori omkring Polen er at det er Danmarks naboland.


Svar #4
15. november 2014 af pingvinenfraskoven (Slettet)

Jeg kunne godt bruge Rumænien og Bulgarien i den sidste hypotese. Man kunne måske også mht. Polen skrive lidt om at det er et fattigt land med mange indbyggere. Det kunne måske også være en anden grund til at der kommer så mange fra Polen for at få job her?
Ved ikke om jeg skal skrive 2 grunde for at der kommer folk fra Polen i én hypotese? Kan man det, eller skal man så opstille en ny?

Tak for hjælpen!

Brugbart svar (0)

Svar #5
15. november 2014 af Soeffi

Der er tradition for at folk fra Polen kommer til Danmark for at arbejde, det går tilbage til starten 1900 tallet.


Skriv et svar til: Den globale verden? ''Nytilkommende lønarbejdere i Danmark''

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.