Bioteknologi
Hvad mangler min opgave?
Vi har for nyligt skrevet en aflevering om nedarvning. Mit slutprodukt var, ifølge min egen overbevisning, meget fint. Simpelt, forståeligt, mange brug af fagbegreber mm.
Alligevel kunne min karakter ikke stige over "7-10". Da jeg spurgte min lærer hvad der manglede så gav hun mig kun 1 forklaring. "Du skal være mere konkret i din diskussion". Dette råd tager jeg selvfølgelig til mig, men at det er forklaring nok for min karakter frustrerer mig.
Jeg kan se nogle småfejl, her og der, hvilket jeg nok skal rette i fremtiden, men hvis der er nogen der umiddelbart kan se nogle mere markante ting, som skal forbedres til næste gang, ville det være en enorm hjælp. Jeg kan nemlig ikke selv.
Svar #1
17. november 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)
Diskussionsmæssigt er jeg enig med din lærer, selvom det er svært at sætte fingre på og forklare, hvad det er. Jeg synes helt afgjort, at din diskussionsdel er for tynd. Du skriver for eksempel, at forældrene er i en etisk problemstilling, men du redegør ikke for, hvori det etiske aspekt ligger. Ja, de kan måske mangle penge til medicin. Og hvad så? Jeg synes det centrale etiske aspekt i fostergenetik er valg/fravalg af barn pga. sygdom. Dvs. er det etisk at abortere et barn på baggrund af økonomiske årsager? Hvad kunne forældrene tænke? Hvad kunne samfundet tænke? Kunne man sige at aborten skete for barnets skyld? Kan man tage beslutninger for andre mennesker, om de er levende eller ej? Hvad hvis barnet var født med en anden genetisk sygdom, eksempelvis Downs Syndrom? Ville det ændre noget?
Er det en fordel at vide, at man har en sygdom som HC? Hvad har det af konsekvenser for personens liv at vide, at man har det? Hvad har det af konsekvenser ikke at vide, at man har det? Der kan som sådan ikke gøres noget ved HC, udover at udskyde det uundgåelige i et par år. Har det noget at skulle have sagt i, hvordan man ønsker at leve med sygdommen?
Der er nogle ting. Du skal ikke være bange for at dykke ned i et diskussionsafsnit og køre den længere bagud end "De kan mangle penge", for penge er bestemt ikke det centrale problem i den her diskussion ;)
Svar #2
17. november 2014 af ShadH
Hmm... Sådan har jeg ikke set på det før. Min lærer sagde blot at jeg skal være mere specifik med: Hvad er fordele/ulemper for de fødte, hvad er fordele/ulemper ved de ikke fødte.
Hun ville blot havde at der skulle være afsnit for hver født/ufødt, men sagde ikke noget med at det skulle uddybes. Det vil jeg helt sikkert tænke lidt mere over næste gang. Det er jo i sig selv en interessant diskussion at tage.
Når det så er sagt, er det kun det som trækker mig ned? Er der andet jeg eventuelt kan arbejde med, eller skal jeg bare fokusere på mit diskussionsafsnit?
Svar #3
17. november 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)
Skriv et svar til: Hvad mangler min opgave?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.