Programmering

Hvor kan jeg lærer programmering?

20. november 2014 af Gandhara (Slettet)

Overskiften siger sig selv...

Jeg starter på en ingeniøruddannelse til sommer, og det er kommet mig for øre, at det er godt at kunne programmere. Men ved i hvor man kan lærer at programmere (med en professionel eller sammen med andre), udover at sidde med en bog, som man ikke kan forstå, eller se videor om det etc...?

Problemet er at jeg forstår mig overhovedet ikke på programmering på nogen måder.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Du skal anskaffe dig en compiler/linker/debugger. Der er mange du kan downloade gratis. Du bør vælge et sprog, der er egnet for begyndere. Ikke et af disse "objektorienterede" sprog med deres nedarvede egnskaber, dataklasser, som meget få har styr på. Jeg har været på kursus i sådanne sprog. Underviseren (konsulent i sådanne sprog) forklarede at det ene sprog var værre end det andet.

Sproget "Pascal" blev tidligere i vid udstrækning anvendt som undervisningssprog, grundet dets blokstruktur, læsbarhed, genbrugbarhed, og mange andre gode ting. Det er desværre ikke så populært mere, og det er ærgerligt, for det kan en masse. Dog er det muligt at downloade fx "Borland turbo pascal", der enten kan køre under Windows 95 eller i en DOS-shell under Windows 7.

Når du downloader det, følger der lidt manual med, og ellers er der en masse hjælp at hente i form af "skabeloner" til for-, while-, do-until sætninger, osv. Der følger vist også et par demo-programmer med, som du kan prøve at ændre lidt i, og se hvad der sker.

Altså man prøver sig lidt frem. Skriver man noget vrøvl, skal compileren nok korrekse dig.

Og ellers har du jo SP, hvor du kan stille spørgsmål.      :)

Du kan se et programeksempel ( Tubo Pascal) her:  (svar #9)

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1477466


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Før du lærer noget som helst, så bør du sætte dig ind i, hvad du vil opnå med at kunne programmere.

Vil du kunne programmere robotter, banksystemer, hjemmesider, spil ?

Undersøg hvilke sprog der primært bruges til hvad. Jeg begik den fejl bare at springe ud i det nemmeste.

Python er rimeligt nemt at gå til, og på vej frem. JavaScript er klart det klogeste at lære, da det er steget eksponentielt i popularitet og anvendelse = næsten sikkerhed for at du kan bruge det til rigtig, rigtig meget (og få rigtig mange penge for det). Hvis du går den vej, så er det stadigvæk smart at starte med at sætte dig ind i grundlæggende HTML.


Svar #3
24. november 2014 af Gandhara (Slettet)

Jeg har hørt at matematikprogrammet, MATLAB, er 'ingeniørernes matematikprogram'. Ved i hvilken programmeringssprog MATLAB bruger og hvordan man lærer det nemmest fra scratch? Har i nogle tips og guldkorn i kan dele ud af?


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

MATLAB er et specielt programmeringssprog, der i struktur minder om C og C++ . Se

http://en.wikipedia.org/wiki/MATLAB


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. november 2014 af hesch (Slettet)

#3:  MATLAB har sit eget sprog (egne kommandoer). Jeg vil ikke sige, at det "minder om" C, C++, osv., men det "interfacer" til disse sprog ( har en "grænsflade", der matcher ). At dette er vigtigt, skyldes at MATLAB er konstrueret til at regne på matricer. Vil man andet end at multiplicere, invertere disse, må man hente hjælp udefra, fx ved at programmere hjælpefunktioner i C, der så kaldes fra MATLAB. Ved kald af sådanne hjælpefunktioner, skal der overføres argumenter (dataværdier), som hjælpefunktionen kan regne på. Denne overførsel sker så her på en "stak" af værdier, og er konfigurationen af denne stak ens, set fra MATLAB og fra C, så interfacer de korrekt. De taler samme sprog og kan kommunikere.

MATLAB anvendes, i kraft af dets "ekspertise" indenfor matrixregning, til simulering/modellering af dynamiske systemer, angivet ved tilstandsvariable/statespace, som er et system af 1. ordens differensligninger. Endvidere anvendes MATLAB til "image processing".

Nu ved jeg ikke, om du fornemmer, at dette MATLAB får du måske ikke brug for de første semestre ?  Nok mere ved dit eksamensprojekt.

Jeg kender ikke MATLAB, men har googlet at folk har problemer med at programmere en helt almindelig "for"-løkke. Man skal nærmest lære nogle "trick", førend man kan det.

Så jeg vil anbefale dig at lære et mere generelt anvendeligt sprog, som du kan få større gavn af. Senere kan du sætte en "overbygning" på i form af MATLAB, som du så hurtigt kan programmere hjælpefunktioner til. FORTRAN er et stærkt matematiksprog, der implicit har en lang række komplekse funktioner, og kan beregne sinus til komplekse vinkler eller finde logaritmen til et komplekst tal, skulle det være.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. november 2014 af Chrystine (Slettet)

Du skriver, at du overhovedet ikke forstår dig på programmering på nogen måder.
Derfor tænker jeg, at det smarteste er, at starte med det grundlæggende.

Nogle computerrigmænd lancerer et projekt, som hedder The Hour of Code,
hvor primært skolebørn lærer de grundlæggende begreber i programmering gennem småspil mm.
Kig på http://hourofcode.com     (Vælg gerne engelsksproget frem for dansk).
På siden er der nogle en-times-tutorials for 4-104 årige, og de kræver ingen forhåndsviden.
Måske er det er godt sted at starte, selvom det kan virke lidt nemt og barnligt.
For det giver et godt afsæt til at lære rigtige programmeringssprog.

Hvis du interesserer dig for spil, så kunne næste trin være spilprogrammering.
Søg fx på GameMaker.


Skriv et svar til: Hvor kan jeg lærer programmering?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.