Dansk

Søren Ryge

29. november 2014 af Mie12345678 (Slettet) - Niveau: A-niveau
Hej har nogle af jer set Sørens udsendelser før. Jeg skal netop svarer på nogle spørgsmål angående om hans udsendelser kan nogle hjælpe mig med det?

g) Hvem er mon målgruppen for Ryges udsendelser?
Læs om målgruppesegmentering s. 12-14 i kompendiet
h) Hvordan er afsender- og modtagerforholdene i Søren Ryge Direkte #100? Hvordan stemmer Søren Ryges ”kode” med afsender- og modtagerforholdene?
i) Hvorfor er Søren Ryges udsendelser mon populære?

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. november 2014 af Stygotius (Slettet)

Slettet

Svar #2
30. november 2014 af Mie12345678 (Slettet)

Men hvad kan jeg svarer på disse spørgsmål?

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. december 2014 af mathon

måske kan dele af nedenstående bruges:

»Søren Ryge er en historiefortæller i særklasse, der i en menneskealder har fastholdt os foran skærmen. Søren Ryge fortæller om haven, naturligvis. Men også om landskaber i Norden og om de mennesker, der lever der. Søren Ryge møder mennesker med respekt, interesse og oprigtighed. Han er aldrig ironisk, sarkastisk eller distancerende. Søren Ryge fortæller os om mennesker og deres hverdag, som de selv ser den. Søren Ryge taler ikke op til folk eller ned til folk. Han taler i øjenhøjde«.

Sådan begrunder Modersmål-Selskabet, hvorfor den folkekære havemand bliver beæret med en pris for sit sprog.

»Der er mange former for priser«, siger Søren Ryge, »men denne pris er noget helt særligt. Modersmål-Prisen rammer lige ind i mit hjerteblod, fordi jeg i hele mit arbejdsliv har været bevidst om sproget. Jeg er helt glad«.

Siden 1984 har han skrevet i Politiken. Ingen sektioner er gået fri, men det er i Lørdagsliv, at Søren Ryge har fyldt flest spalter, dels med egne fortællinger, dels i brevkassen Spørg om alt derude, som har en fast og meget trofast fanklub. Læserbrevene vælter bogstavelig talt ind i redaktionens indbakke.

»For mig er det mere end en brevkasse. Jeg kan godt lide at udvikle en form for dialog med læserne. Hvis en læser kan se tilbage på et svar om en dødssyg bladlus og samtidig få fremkaldt et lille smil, har jeg gjort min gerning. Det er trods alt meget jordnært stof, må vi lige holde fast i«, siger Søren Ryge.

Modersmål-Selskabets formand, Jørgen Christian Wind Nielsen, begrunder blandt andet prisen med, at Søren Ryge aldrig har travlt i sine sproghandlinger:

»Roligt, rytmisk, artikuleret, velformuleret og præcist fortæller Søren Ryge os om stort og småt i hverdagen. Hans sproglige bevidsthed er fremtrædende. Ofte smager Søren Ryge på ordene. Vi kan se, at han kan lide dem. At ordene har en betydning, og at de ikke er tilfældigt valgt. Søren Ryge vælger sine ord med omhu og fanger os ind. Men han kan også holde pauser, og han kan tie. Søren Ryge fastholder det danske sprog, både når han taler, og når han tier«.

Modersmål-Selskabet, som har til formål at virke for bevarelse og udvikling af modersmålet som en grundlæggende forudsætning for dansk kultur og folkestyre, har tidligere uddelt prisen til oversætter og forfatter Niels Brunse, grafiker Per Arnoldi, skuespiller Susse Wold og professor Jørn Lund.

kilde:  http://politiken.dk/navne/navnenyt/ECE1994538/danmarks-havemand-nr-1-faar-sprogpris/

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. december 2014 af Stygotius (Slettet)

Hvor mange penge mon man modtager af Søren Ryge Pedersen for til gengæld at slette enhver kritik af ham ??

Måske skulle man lige repetere grundlovens § 77.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Modersmål-Selskabet er på ingen måde en offentligt institution og har ingen som helst offentlig status, men er blot endnu et helt privat, dybt konservativt interesseforetagende. Man kan dér ikke engang stave sit eget navn på en rigtig måde.

-Bindestreg i et sammensat navneord og et stort bogstav midt i ordet.  Vorherrebevares !

Brugbart svar (0)

Svar #6

Mon Søren Rygepengene blot er en smart måde at supplere sine annonceindtægter på ?

Brugbart svar (0)

Svar #7
03. december 2014 af anonym000

Min dansklærer havde ikke meget positivt at sige om Søren :-)

Hun sagde, at han var en anden, når kameraerne slukkede.

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #8

Han er en selvoptaget nar.

Brugbart svar (0)

Svar #9

Det er i overensstemmelse med det jeg har hørt: at han er arrogant. 

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #10

Pas på, -nu bliver du nok slettet af gårdvagten her. og får en eftersidning

Brugbart svar (0)

Svar #11

Det kan SP ikke finde på. 

Det vil være en indskrænkelse af grundloven >>>> ytringsfriheden :-)

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #12
03. december 2014 af hesch (Slettet)

##4,5:  Så lær dog at stave Sørens Ryge Petersens navn korrekt:

Ad:  Den der staver "d" i "gjort", han skal have halen smurt.

PS:   Har du snart raset ud ?

Brugbart svar (0)

Svar #13

Hvem har stavet "gjort" med 'd '   her?

Brugbart svar (0)

Svar #14
03. december 2014 af hesch (Slettet)

Det gjorde "nogen", da jeg gik i 3. klasse.

Så sagde Esther Johannesen, som citeret.

Jeg husker ikke, hvad hun sagde, hvis man stavede "Petersen" med "d".

Brugbart svar (1)

Svar #15
04. december 2014 af hesch (Slettet)

#14:  Stygotius skifter herefter tråd, for at fortsætte her:

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1548947

Skriv et svar til: Søren Ryge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.