Matematik

Binomialfordeling og sandsynlighed

30. november 2014 af erhk (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har siddet og læst og læst omkring dette. Men synes ikke at forstå det overhovedet. Nu har jeg et meget simpelt spørgsmål, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med den information. Kan nogen gå i detaljer hvorledes jeg griber det an og hvorfor? (link til opgave)

Kan nogen også gennemgå hvordan jeg bruger en TI-89 på dette. Jeg er helt fortabt og utrolig frusteret.

Jeg synes, at have en smule styr på normalfordeling, men binonomialfordeling virker simpelt, men samtidighed super kompliceret. Roder rundt i de froskellige begreber og tal.

På forhånd tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. november 2014 af peter lind

Dette er ikke en binomialfordeling. En binomialfordeling kræver at sandsynligheden for hvert muligt udfald er ens.

Brug at summen af alle sandsynligheder er 1 til at finde p

sandsynligheden for at få 5 eller mere er summen af sandsynlighederne for at få 5 og sandsynligheden for at få 6.

De øvrige sandsynligheder kan fås på samme måde.

Middelværdien er p(1)'1+p(2)*2+.... p(6)*6

Svar #2
30. november 2014 af erhk (Slettet)

Ja altså P(3) = 1/6? Da 1 er udfaldet ud af 6 muligheder?   nej det kan ikke passe. Jeg er stadig tabt.

Tror ikke helt jeg forstår hvad du meneer med: "sandsynligheden for at få 5 eller mere er summen af sandsynlighederne for at få 5 og sandsynligheden for at få 6."

Svar #3
30. november 2014 af erhk (Slettet)

Dette er ikke en binomialfordeling. En binomialfordeling kræver at sandsynligheden for hvert muligt udfald er ens.

Brug at summen af alle sandsynligheder er 1 til at finde p

sandsynligheden for at få 5 eller mere er summen af sandsynlighederne for at få 5 og sandsynligheden for at få 6.

De øvrige sandsynligheder kan fås på samme måde.

Middelværdien er p(1)'1+p(2)*2+.... p(6)*6

Okay, så fordi at vi ved, at der er 100% altså 1, så finder jeg at P(3) = 0,15?

For at få sandligheden for 5 eller mere, har jeg 2 udslag af 6 slag - så 2/6 = 1/3?

osv med de andre

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. november 2014 af peter lind

Nej

0,1+0,1+p+0,15+0,20 + 0,25 = 1

P(X≥5) = P(5)+P(6) = 0,20+0,25

Skriv et svar til: Binomialfordeling og sandsynlighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.