Matematik
Hjælp til en matematisk problemstilling
Jeg har for leden modtaget min problemstilling i SRP, jeg har om GPS og fagene matematik(A) fysik(B).
Jeg har lidt svært ved at forstår én af problemstillingerne, den lyder således:
"Kom i situationen med 4 staellitter ind på, hvorledes det ulineære ligningssystem kan lineariseres, samt matrixberegninger-herunder matrixmultiplikation og gausselimination. opstil efter eget valg et ligningssystem bestående af 4 ligninger med 4 ubekendte og benyt matematikken til at løse det."
Jeg vil forklare hvad jeg har undersøgt og fået styr på:
- Matrixmultiplikation og Gausselimination, har jeg styr på.
- 4 ligninger med 4 ubekendte, ved benyttelse af teorien ovenpå, altså matrix. og gauss., har jeg styr på.
Det jeg ikke helt har styr på er frasen: "ulineære ligningssystem kan lineariseres"
har jeg selvfølgelig slået det op på google, og der støder jeg ikke på ordet "ulineære ligningssystem" men derimod homogene og inhomogene lignignsystemer.
Så jeg har 4 spørgsmål.
1. Har jeg ret i at begræbet "ulineære ligningssystem", er egentlig ment som inhomogene ligningssystemer?
2. Hvordan kan jeg binde den matematiske videns-del sammen med "de 4 satellitter"? altså tales der om positionering eller banekurver og omløbstider. Jeg har bare svært ved at se hvor præcis matematikken bliver benyttet? - denne del er meget vigtigt for opgaven.
3. Nogen som kender nogen, som har kilder omkring præcis denne problemstilling?
4. Kan jeg blive bekraftet i at denne problemstilling er dem analyserende del, af opgaven, altså ligesom der findes redegørende og analyserende og diskuterende, bare for at være helt sikker?
Her er kilden der beskriver det jeg taler om:http://01005.mat.dtu.dk/materialer/enoter/afsnit/NUID1-tn2/
Alle de resterende problemstillinger er forståelige for mig.
Jeg vil selvfølgelig søge videre selv :)
Tak.
Svar #1
06. december 2014 af Andersen11 (Slettet)
At ligningssystemet er ulineært, eller ikke-lineært, har ikke noget at gøre med at det er inhomogent. At systemet er lineært betyder, at ligningssystemet består af linearkombinationer af de ubekendte, dvs. led af formen +αj·xj , hvor xj er den j'te ubekendte. Hvis de ubekendte indgår i ligningssystemet på andre former end som lineære led, er systemet ikke længere lineært, og man kan så ikke benytte metoderne for lineære ligningssystemer til at løse dem. Se mere her http://en.wikipedia.org/wiki/Nonlinear_system . At linearisere et ligningssystem vil sige, at man ser bort fra led i ligningerne, hvor de ubekendte forekommer i højere potenser end 1. Hvis der indgår funktioner af de ubekendte, erstatter man disse med Taylorudviklinger til første orden i de ubekendte. Man ser også bort fra blandede produkter af de ubekendte.
Svar #2
06. december 2014 af FadiB (Slettet)
Jeg forstår alt det du skriver, lige bortset fra "taylorudviklinger til første orden" det lyder kompiliceret, tror du at jeg skal komme ind på det? Eller tror du at der menes noget helt andet med at linearisere en ulineære ligningssystem. Hvordan binder jeg den viden sammen med satellitter? taler vi om banerkurver, omløbstider, positionering?
Svar #3
20. marts 2020 af emilievestergaardd (Slettet)
Hej!
Sidder selv og skriver SRP om emnet, og har lidt svært ved matrixregning, har du stadig din opgave?
Skriv et svar til: Hjælp til en matematisk problemstilling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.