Fysik
Mobiloplader via dynamo
Hey, jeg sidder og skal oplade en mobil med en dynamo, som jeg selv har lavet. Dog er jeg løbet ind i en mur. Da jeg skulle til at sætte mobilopladeren til, lægger jeg mærke til at hvis man sprætter ledningen op, så har den 4 indvendige ledninger, hvor jeg har kun har regnet med 2 ledninger. Er der nogen der ved hvad alle ledningerne er til for?
Svar #1
08. december 2014 af Eksperimentalfysikeren
Det er ikke til at sige noget bestemt uden at vide, hvordan telefonen er indrettet.
En del telefoner benytter et USB-stik til opladeren og desuden til kommunikation med en PC. Hvis det er det, der er tilfældet, kan du søge på nettet efter oplysninger om USB. De ekstra ledninger i USB er til kommunikationen.
Svar #2
08. december 2014 af hesch (Slettet)
Jeg formoder, at du har et stik, der skal tilsluttes mobilen, måske et minijackstik ?
Tag nu et ohmmeter (multiinstrument) og mål gennem hvilke ledere, der er forbindelse til stikket.
Det kan også være, at lederne er forbundet parvis parallelt, for at opnå større "kvadrat" (ledertværsnit) i ledningen. Også det kan du måle, for så vil lederne være parvis kortsluttede.
Svar #3
08. december 2014 af hesch (Slettet)
#2: PS: Hvis du har den oprindelige oplader, kan du jo sætte den i stikkontakten, og måle gennem hvilke ledere, der kommer + og - ud. Lederne er måske farvekodede. Herved kan du vende en jævnspænding rigtigt.
Skriv et svar til: Mobiloplader via dynamo
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.