Matematik

Bevis: Sinus relation for sfærisk trekant

10. december 2014 af bangsunei (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder som så mange andre med Srp her for tiden. 
Alt går strygende, men jeg har nu siddet i 2 timer og set diverse andre tråde på siden og læst nogen andre opgaver fra studienet. 

Mit problem er at jeg ikke bare vil skrive af, men også forstår det. 

Alt går fint, men så går jeg i stå: 

Af grundrelatonen kan vi sige at 

sin^2(x)+cos^2(x)=1 <=> cos^2(x)=1-sin^2(x) 

Ved at indsætte det i formlen får vi  

sin^2(a)*sin^2(b)*(1-sin^2(c))=(1-sin^2(c))´(1-sin(a))*1-sin(b)-2*cos(c)*cos(b)*cos(a)  

Dette skal nu give: 

sin2(b)·sin2(c) - sin2(A)·sin2(b)·sin2(c) = 1 - sin2(b) - sin2(c) + sin2(b)·sin2(c) + 1 - sin2(a) - 2·cos(a)·cos(b)·cos(c) 

JEg kan læse at dette skal gøres ved gange flerledede produkter ud. Men hvad vil det sige? 
Hvordan bliver sin^2(a)*sin^2(b)*(1-sin^2(c)) til sin^2(b)·sin^2(c) - sin^ 2(A)·sin^2(b)·sin^2(c)  

Og hvordan bliver (1-sin^2(c))´(1-sin(a))*1-sin(b) til  1 - sin^2(b) - sin^2(c) + sin^2(b)·sin^2(c) + 1 - sin^2(a) 
Ved altsp at gange flerledede produkter ud? JEg plejer at være ret skarp, men lige nu er jeg på bar bund. Og jeg har besøgt diverse sider som wikipdia, men vil gerne opnå en forståelse af hvad der sker og ikke bare skrive det af. 

Tak på forhånd og mvh.

Brugbart svar (1)

Svar #1
10. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du skal benytte, at man ganger to flerleddede størrelser med hinanden ved at gange hvert led i den ene størrelse med hvert led i den anden.

For eksempel

(a + b + c)·(d + e) = a·d + a·e  + b·d + b·e  + c·d + c·e

Svar #2
10. december 2014 af bangsunei (Slettet)

http://imgur.com/fFPKEMD,LMxJYDy#1 Screenshots af mit arbejde, der er to images

Hmmm, nu lykkedes det alt godt. JEg fik arbejdet mig i gennem det sidste. 

Jeg har færdig gjort beviset efter bogen, blot tilføjet alle mellemregningerne og forklare, men jeg er lidt i tvivl med slutningen af beviset. 

Udtrykket: 

sin(a)^2*sin(b)^2*sin(c)^2=1-(cos(a)^2+cos(b)^2+cos(c)^2)+2*cos(a)*cos(b)*cos(c)

Herefter går bogen hen og forklare det samme som jeg gør, er lidt i vivl, hvad forklare den sidste sætning, kan den forkortes ned til den efterfølgende, synes det virker lidt random at slutte på ...  Det virker som om at du har godt styr på emnet Andersen11 og har en af bøgerne Matematik for MF geometri eller Høj niveua matematik 1. Så kan du forklarer mig lidt med konklusionen? 

Allerede tak for den første hjælp 

Mvh.

Skriv et svar til: Bevis: Sinus relation for sfærisk trekant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.