Fysik

Luftmodstand

12. december 2014 af Larspeter1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Nogen der har nogle links eller bøger, hvor man kan finde hvordan man udledere differentialligninger for luftmodstand...? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2014 af Jerslev (Slettet)

#0: Hvilke differentialligninger?

Svar #2
12. december 2014 af Larspeter1 (Slettet)

#1: Jeg skal regne på luftmodstanden vha. Eulers metode, jeg skal løse det numerisk i Excel, jeg har fået af vide af min lære at jeg skal udlede differentialligningerne for luftmodstand, men jeg aner ikke hvad eller hvordan jeg skal gøre det? 

Brugbart svar (0)

Svar #3

#2: 1, 2 eller 3 dimensioner?

Svar #4
12. december 2014 af Larspeter1 (Slettet)

#3: 2 dimensioner

Brugbart svar (0)

Svar #5

#4: Luftmodstand er altid modsat rettet bevægelsen. Normalt har du, at den resulterende kraft på dit projektil (skråt kast) er tyngdekraften således, at \vec{F}_{res} = m\vec{g}, men når du har luftmodstand med skal du have et ekstra led på, der svarer til luftmodstanden således, at

\vec{F}_{res} = m\frac{d\vec{v}}{dt} = m\vec{g} - c\vec{v}, hvor c er en positiv konstant. De enkelte vektorer i komponentform er:

\vec{v} = (v_x,v_y) \text{ og } \vec{g} = (0,-g)

Brugbart svar (1)

Svar #6
12. december 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Vær opmærksom på, at ved laminar luftstrømning (ved lave hastigheder) er luftmodstanden proportional med v. Ved turbulent strømning (høje hastigheder) er modstanden proportional med v2.

Jeg har lavet et program (turbulent strømning / skrå kast), skrevet i Pascal. Hvis du er interesseret i at se det, som inspiration, så skriv her. Så skal jeg vedhæfte det.

Svar #7
13. december 2014 af Larspeter1 (Slettet)

#6: Det må du meget gerne!

Brugbart svar (0)

Svar #8
13. december 2014 af hesch (Slettet)

#7:  Program   ( Borland Turbo Pascal ).

Vedhæftet fil:projektilprog.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #9
13. december 2014 af hesch (Slettet)

#7:  Eksempel på dataudskrift:

Vedhæftet fil:projektildata.pdf

Svar #10
14. december 2014 af Larspeter1 (Slettet)

#9: Tak for hjælpen hesch.
Jeg har lidt svært ved at få det program du sendte til at køre, er der mulighed for at du kunne ændre v0 fra 2000 km/t, til at være 19,58m/s. 
Bare så jeg kan se, hvilke værdier det burde være!

Tak for hjælpen

Skriv et svar til: Luftmodstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.