Fysik

SRP. aerodynamik og kræfter i et flyver

16. december 2014 af Preacher95 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej folkens.

Jeg er i gang med at skrive SRP-opgave omkring aerodynamik og kræfter i et flyver. et af mine 3 spørgsmål lyder følgende lav en analyse af den samlede kraftpåvirkning af flyet i forskellige højde og evt. ved forskellige hastigheder.

Til dette er jeg begyndt at beregne lift i en boeing 747-sp. Jeg har stillet det op som en opgave der lyder således.

En Boeing 747-SP flyver lige hen over vandoverfladen. flyet flyver med en hastighed på 980km/t. luftens densitet (rho) er 1,225kg/m^3. Forholdende er ved konstant temperatur på 15 grader. vingearealet af en boeing 747-SP er 541,2m^2 for de to vinger. flyet er max lastet med en vægt på 412.770kg. Find vingeprofilets samlede opdrift.

Hertil bestemmer jeg først liftkoefficienet således.

F=m*g=412.770kg*9,82m/s^2=4,05*10^6N

v=980/3,6=272,22m/s

beregner det dynamiske tryk

q=1/2*rho*v=1/2*1,225kg/m^3*272,22m/s=45389,27Pa

beregner liftkoefficienten.

C_L=(4,05*10^6N)/45389,27Pa*541,2m^2=0,165.

Herved har jeg fundet liftkoefficienten. Jeg er kommet frem til at en Boeing 747-SP benytter sig af vingeprofilet BAC463-BAC-468. 

Mit problem er så at jeg ikke kan finde liftkurven for denne vingeprofil, som jeg skal bruge til at bestemme den aktuelle indfaldsvinkel. Jeg ved at the theory of wing sections har noget stående på side 10 ff i forhold til teorien til at korrigere for vingens planforme vingeprofil. Hvis nogen ligger inde med en god PDF af dette kunne det være fedt, men alt i alt ønsker jeg bare selve spørgsmålet besvaret hvis muligt. 

Goddag.

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2014 af peter lind

Det kan gøres meget nemmere. Hvis flyet flyver i vandret retning er kræfterne i lodret retning 0. Det betyder at opdriften er lig med tyngdekraften på flyet

Svar #2
16. december 2014 af Preacher95 (Slettet)

1

Svar #3
16. december 2014 af Preacher95 (Slettet)

Det kan gøres meget nemmere. Hvis flyet flyver i vandret retning er kræfterne i lodret retning 0. Det betyder at opdriften er lig med tyngdekraften på flyet

Denne viden er jeg kommet frem til, men hvordan viser du det? vha. liftformlen L=1/2*rho*v^2*A*C_L kan jeg finde flyets lift. Jeg har alle oplysninger til at lave denne udregning, men ligningen indikeret ikke noget med vinklen på flyet. Dvs. I princippet kan flyet flyve lodret opad med samme lifte, som vandret, eller har jeg misforstået noget?

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. december 2014 af peter lind

Hvis flyet holder amme højde, må den totale kraft på flyet i lodret retning være 0. Da de eneste lodrette kræfter på flyet er opdriften og tyngdekraften, må disse kræfter være lige store og modsat rettede

Skriv et svar til: SRP. aerodynamik og kræfter i et flyver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.