Fysik
Tælletal og henfald
Hvordan kan man oversætte tælletal til aktiviteten. Tælletal er impulserne dannet af de forskellige udslyngede partikler ved henfal, derfor kan vi betegne tælletal som antal henfaldet partikler i et tidsrum.
Men det giver ikke særlig meget mening, da ikke alle partiklerne flyver ind Geiger Müller røret, vil det ikke være den korrekte aktivitet, som vi finder. Jeg kan tænke mig at afstandskvadratsloven spiller ind her. Hvordan kan vi antage at aktiviteten er lig med tælletallet? For med afstanden aftager tælletallet og desuden måler geiger müller røret kun partikler udsendt på en del af kugleoverflade, derfor bør man gange det op, således man får en hel kugleoverflade?
Kan det være at den ingen indflydelse har på beregning af halveringstiden
Svar #1
19. december 2014 af Jerslev (Slettet)
#0: Du har helt ret i, at ikke alle henfaldsprodukterne bliver registreret i GM-røret. Henfaldsprodukterne vil flyve ud i tilfældige retninger - der er ikke nogen retning, der er foretrukket, hvorfor man kan måle i en vilkårlig retning. Samtidig vil du måle samme aktivitet, om du måler i den ene eller den anden retning.
Det målte tælletal er derfor noget mindre end den reelle aktivitet, men det er ikke noget problem. Da henfaldsprodukterne flyver i tilfældige retninger vil en ændring af aktiviteten inde i kilden også kunne måles direkte på det tælletal, der måles i en bestemt afstand i en bestemt retning over tid.
Det vigtige, når man måler halveringstid er at have konstant afstand til kilden (hermed fjernes fejlkilden i afstandskvadratloven) samt at have GM-røret det samme sted i forhold til kilden.
Svar #2
19. december 2014 af peter lind
Du kan finde det totale tælletal ved at bruge GM tællerens effektive areal. Da strålingen er ligelig fordelt i alle retninger skal du blot gange det målte tælletal med overfladearealet af en kugle med samme radius som afstanden mellem tælleren og kilden. Her forudsættes det at der ikke sker nogen væsentlig absorbtion af strålingen undervejs. Skrevet matematisk Itotal = Imålt*Okugle/OGM
Svar #3
19. december 2014 af overkontroversiel (Slettet)
Tusind tak. Det var præcis de svar, som jeg ledte efter.
Svar #4
#2 : Vil den rigtige aktivitet ikke være lige med Itotal
A = Itotal = Imålt*Okugle/OGM
Så proportionalitetsfaktoren mellem aktiviteten og den målte tælletal være Okugle/OGM?
Svar #6
Jeg skulle bare være sikker, eftersom du ikke direkte nævner ordet aktivitet. :-) Endnu en gang tak.
Skriv et svar til: Tælletal og henfald
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.